Kinderen van obs De Slinger met de witte pet op. Foto: Eva Schipper
Kinderen van obs De Slinger met de witte pet op. Foto: Eva Schipper

Kanjerdag op obs De Slinger

Algemeen

Spetterende aftrap van het schooljaar

Door Eva Schipper

AALTEN - Op maandag 14 september vond de jaarlijkse Kanjerdag plaats op OBS De Slinger. Een dag waarop kinderen van groep 1 tot en met groep 8 met elkaar in verbinding stonden. Voor basisschoolleerlingen van de Slinger begint het jaar altijd op deze manier. Middels de Kanjertraining leren docenten en leerlingen elkaar goed kennen. Juf Annemieke Hulshof van groep één en twee vertelt er over.

“Kanjertraining is een manier om te leren hoe je met elkaar om gaat. In de school gelden vijf basisregels waar de leerlingen zich aan houden. Door middel van pet-kleuren leren de kinderen goed met elkaar omgaan. Zo staat bijvoorbeeld de denkbeeldige rode pet voor ongewenst gedrag, en de witte pet staat voor 'te vertrouwen' en dus gewenst gedrag. Op deze manier leren kinderen om jonge leeftijd ongewenst of juist gewenst gedrag herkennen.” Juf Annemieke durft wel te zeggen dat pestgedrag op deze basisschool minder voorkomt. “We kunnen het pestgedrag meteen herkennen en met een pet-kleur de categorie aangeven. Als je kinderen hierop wijst, komt vaak naar voren dat ze het helemaal niet zo bedoeld hadden. Op deze manier is het pestgedrag snel opgelost.” De vijf regels over hoe iedereen met elkaar omgaat, gelden natuurlijk het hele jaar. Tijdens de Kanjerdag ligt de nadruk vooral op leuke activiteiten samen doen. Ook kunnen leerlingen aan elkaar laten zien wat ze al geleerd hadden.

De Kanjerdag begon met het Kanjertheater, waar alle groepen een act hadden voorbereid. Zo zong groep acht een zelf bedacht nummer en gaf groep een en twee iedereen uit de klas een mooi compliment. De rest van de dag waren de kinderen opgedeeld in groepjes. De groepjes waren zo gemaakt dat ieder ‘klein kind’ (onderbouw) samen met een ‘groot kind’ (bovenbouw) in een groepje zat. De groepjes gingen aan de slag met een knutselopdracht. Elk groepje maakte een klein onderdeel van een groot kunstwerk. Dit kunstwerk komt later in de gang te hangen. “De zin 'We zijn allemaal anders en toch passen we bij elkaar' komt eronder te staan,” zegt juf Annemieke. De dag werd vervolgd met allerlei vertrouwensoefeningen. Zo was er een oefening waarbij de groep in een kring moest gaan staan, elkaars handen vasthouden, en vervolgens een hoepel moesten doorgeven met hun voeten. Of een oefening waarbij de kinderen hun droom moesten vertellen, of waarbij ze samen moesten dansen. De oudere kinderen hadden hierbij de leiding.

Annemieke: “Als juf vond ik het ontroerend en echt super leuk om te zien dat de grote en kleine kinderen zo goed samenwerkten. Als bijvoorbeeld een grote jongen normaal heel stoer overkomt en tijdens deze dag zijn lieve en zachte kant laat zien aan de kleine kinderen, dan ontroert me dat echt.” De reacties op de dag waren grandioos, vertelt ze. De dag bracht ook nieuwe vriendschappen met zich mee. “Er waren kinderen die na deze dag vertelden dat ze graag juf of meester willen worden. Ook willen groep een en twee deze dag minstens een keer per maand”, zegt ze lachend.

Helaas voor hen zullen ze een jaartje moeten wachten op de volgende Kanjerdag, als spetterende aftrap van het schooljaar. Gelukkig wordt de Kanjertraining wel wekelijks in de klassen gegeven.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant