Team Zomerschool, met vooraan cultuurverbinders Dilsoz Amin en Ghaidaa Gherra (links). Foto: Frank Vinkenvleugel
Team Zomerschool, met vooraan cultuurverbinders Dilsoz Amin en Ghaidaa Gherra (links). Foto: Frank Vinkenvleugel

Twaalf provincies thema van tweede seizoen Zomerschool Aalten-Dinxperlo

Algemeen

Leerlingen spijkeren op twaalf ochtenden hun Nederlands bij

DINXPERLO – Kinderen in de basisschoolleeftijd uit anderstalige gezinnen uit de gemeente Aalten, krijgen ook dit jaar de kans om hun Nederlands bij te spijkeren. Figulus Welzijn en de Bibliotheek Achterhoekse Poort hebben namelijk besloten om de eerste editie van Zomerschool Aalten-Dinxperlo van vorig jaar een vervolg te geven.

Door Bart Kraan

Dat betekent dat maximaal vijftig kinderen die thuis weinig of geen Nederlands spreken van dinsdag 28 juli tot en donderdag 20 augustus in Integraal Kind Centrum De Bosmark aan de Europastraat in Dinxperlo gedurende twaalf ochtenden op een speelse manier aan hun Nederlands werken. Dat is volgens directeur-bestuurder Eric Wichgers van Figulus Welzijn geen overbodige luxe. ''Kinderen van statushouders ondervinden in de zomervakantie een terugval waar het de taal betreft'', zo geeft Wichgers aan. ''Maar het gaat niet alleen om taal. Je moet het breed interpreteren. Het programma is ook gericht op sport en andere activiteiten.''

''Zoals het kennismaken met instanties, zoals politie en brandweer, en met sportverenigingen'', zo noemt Sanne Westerveld, een van de zes begeleiders van de Zomerschool Aalten-Dinxperlo, voorbeelden van activiteiten van vorig jaar. Wichgers: ''Vorig jaar hebben we ook een boerderij bezocht. Zoiets onderscheidt ons ook van andere zomerscholen. Daar komt een boer iets vertellen over zijn beroep. Wij gaan dus naar een boerderij toe. We hebben aandacht besteed aan survival en oud-Hollandse spelen. We hebben ook workshops gegeven die waren gekoppeld aan een thema, waarbij het voornamelijk ging om kennismaken met de Nederlandse cultuur, gewoonten en sporten.''

Tijdens de tweede editiie van Zomerschool gaan de leerlingen dieper in op de twaalf provincies van Nederland. Aan de hand van karakteristieke kenmerken van iedere provincie worden activiteiten gehouden. Docent Westerveld wil daar niet al te veel over vertellen, want ze wil dat het programma voor de leerlingen nog even geheim blijft. ''Maar bij Zuid-Holland kun je denken aan Delfts Blauw en stroopwafels'', aldus Westerveld. Naast de kenmerken maken de leerlingen ook kennis met de vlaggen van iedere provincie. Uit te zoeken welke vlag iedere provincie heeft, was voor het docententeam nog een hele opgave. Westerveld: ''Voor ons was het puzzelen, want wij wisten het niet.''

De kinderen bezoeken tijdens de periode van dinsdag 28 juli tot en met donderdag 20 augustus De Bosmark op dinsdag-, woensdag- en donderdagmorgen van 9.00 tot 12.00 uur. Dus, evenals vorig jaar, drie dagdelen gedurende vier weken. ''We hebben bewust voor die opzet gekozen'', aldus Westerveld. ''Op die manier hebben de kinderen een lang weekeinde en hebben ze voldoende tijd voor bijvoorbeeld het bezoeken van familie.''

De Zomerschool Aalten-Dinxperlo heeft plaats voor maximaal vijftig kinderen. Eind vorige week hadden zich 36 leerlingen aangemeld. ''We hopen dat we op vijftig uitkomen'', zo geeft Westerveld aan. ''Buitenlandse ouders zijn behoorlijk streng waar het gaat om de maatregelen die zijn genomen om de verspreiding van het corona-virus tegen te gaan. Vijftig is overigens wel het maximum, omdat we zes begeleiders hebben. Meer kinderen kunnen we niet aan.''

Evenals vorig jaar zorgt Figulus Welzijn ervoor dat kinderen die in Aalten en Bredevoort wonen iedere lesochtend per busje naar IKC De Bosmark worden vervoerd en na afloop van de lessen en activiteiten weer naar huis worden gebracht. Dit vervoer is gratis, hetgeen ook geldt voor deelname aan de twaalf morgens.Ook de ouders van de deelnemende kinderen krijgen op de Zomerschool de gelegenheid om hun Nederlands te verbeteren. Zij zijn op de vier woensdagmorgens op IKC De Bosmark welkom. Hun programma is samengesteld door de Bibliotheek Achterhoekse Poort in samenwerking met de cultuurverbinders van Figulus Welzijn, Dilsoz Amin en Ghaidaa Gherra. Docente is Meis Sahet, die wordt geholpen door de cultuurverbinders. De ouders krijgen vooral taalles, waarbij er wel ruimte is voor andere dingen. ''Vorig jaar hebben we aandacht besteed aan computervaardigheid en werk en solliciteren'', vertelt Westerveld. ''We houden iedere woensdagmorgen een thema-ochtend'', zo neemt Ellen Wiegerinck, teamleider jeugd en educatie van de Bibliotheek Achterhoekse Poort, over. ''Daarbij is taal de verbindende factor.''

Bij de ouders was de Zomerschool Aalten-Dinxperlo vorig jaar heel populair. ''Deelname was bijna honderd procent'', aldus Wichgers. ''Dit in tegenstelling tot andere gemeentes.''

Voor opgave: info@figulus-welzijn.nl.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant