Wat te doen als er een lokale internetstoring ontstaat?

Algemeen

Internet is voor velen van ons onderdeel geworden van onze dagelijks routine. We volgen het nieuws via het internet, we onderhouden er onze sociale contacten mee en we luisteren naar de nieuwste muziek op het wereldwijde net. Maar wat nu als je opeens geen toegang meer tot het internet blijkt te hebben? Opeens verschijnt er een melding op je scherm waaruit blijkt dat de verbinding eruit ligt. Erg vervelend natuurlijk, maar in veel gevallen relatief eenvoudig op te lossen.

Check je apparatuur
Allereerst wil je natuurlijk weten of de storing wellicht bij jou thuis door iets wordt veroorzaakt.

  • Functioneert het modem naar behoren?
  • Is de kabel vanaf het wandkastje losgeraakt?

Een modem heeft een hele reeks lampjes die aan of juist uit moeten staan. Het is raadzaam om de handleiding ervan altijd bij het apparaat te bewaren, zodat je meteen kunt controleren of er iets mis is. Werkt het modem naar behoren? Dan zou een losliggende kabel of wellicht een kabelbreuk de oorzaak van de problemen kunnen zijn. Het kan ook gebeuren dat het modem even heeft gehaperd en dan kan het soms al helpen om het modem even een paar minuten los te koppelen van het elektriciteitsnet en daarna weer aan te sluiten. Mogelijk heb je een gecombineerd abonnement voor internet, bellen en tv. In dat geval is het raadzaam om ook te controleren of je wel kunt bellen en of je televisie probleemloos werkt.

Ben je de enige?
Wanneer alle apparatuur in orde lijkt te zijn, is er mogelijk een storing bij je provider. Je kunt hier vrij eenvoudig achter komen door bijvoorbeeld even te informeren bij een kennis in de buurt die klant is bij dezelfde provider. Je kunt ook via de website van de provider controleren of er in jouw straat een storing is, door je postcode en huisnummer in te voeren. Je moet dan uiteraard wel op een andere manier toegang tot het internet hebben, bijvoorbeeld via je mobiele telefoon. En storing bij de provider duurt in de meeste gevallen niet zo heel lang. Als je pech hebt, is er bij werkzaamheden een belangrijke kabel geraakt en moet soms wat langer wachten. Weet dan dat je in bepaalde gevallen recht hebt op financiële compensatie. Hoeveel geld je precies kunt claimen, hangt af van het type internet- en tv-abonnement en de duur van de storing.

Dit artikel wordt u aangeboden door Internetvergelijken.nl. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze uitgave.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant