Foto: ALDO_FERRERO

Elektrische auto lijkt niet te stoppen in Nederland

  Achterhoek Auto

Het verkooprecord in de eerste 3 kwartalen van 2019 ging naar de Tesla model 3. Het zegt veel over de populariteit van de EV in ons land. Bovendien zijn 'elektrische' volumemodellen op komst van Volvo-dochter Polestar, Volkswagen en – even later - een prijsbrekende Fiat. 

Van de kleinste Tesla verschenen in totaal 13.587 stuks op de weg, goed voor een marktaandeel van ruim 4 procent. Op nummer twee volgden twee auto's met verbrandingsmotor: de Volkswagen Polo (9684 exemplaren) en de Ford Focus (8606 exemplaren).

De aantekening bij deze grote aantallen Tesla model 3 is dat het merendeel zakelijk gereden of aangeschafte auto's zijn. Het is de gunstige bijtellingsregeling van de overheid die de elektrische auto deze wind in de rug bezorgt. Nu tal van autofabrikanten ook goedkopere EV's op de markt gaan brengen, wordt verwacht dat de elektrische auto nog meer aan populariteit zal winnen.

Volgend jaar komt Volkswagen met de ID.3, waarbij de instapversie in Duitsland minder dan 30.0000 euro gaat kosten. Vanuit China komt de Polestar 2 als concurrent van de Tesla model 3 met een prijs rond de 60k euro, terwijl Fiat onlangs de elektrische Centoventi toonde als studiemodel.

Volgens bronnen in Italië wordt deze moderne Fiat 500 look-a-like binnen nu en 2 jaar gelanceerd als het eerste elektrische volumemodel. De prijs moet daarbij baanbrekend worden: onder de 20.000 euro. De Centroventi is daarbij helemaal zelf samen te stellen qua uiterlijk, maar ook qua actieradius door het aantal accu's te kiezen.

Dat de neuzen in de wereld richting elektrisch rijden staan, wordt ook duidelijk door de verkoopval van de dieselauto (-45,3% nieuwverkoop) en het feit dat grote fabrikanten hun vraagtekens plaatsen bij de toekomst van de verbrandingsmotor. De waterstofauto wordt nog niet omhelst als klimaatneutrale oplossing. In 2019 werden tot nu toe slechts 104 waterstofauto's verkocht. (BJK)
 

Meer berichten
 

Nieuwsoverzicht

Meer berichten