Maarten (links) met Tjeerd klaar voor de carbagerun naar Finland. Foto: Karin Stronks
Maarten (links) met Tjeerd klaar voor de carbagerun naar Finland. Foto: Karin Stronks

‘Wide On Hennies’ gaan met barrel via Poolcirkel naar Helsinki

Vervoer

BREDEVOORT – De broers Tjeerd en Maarten Scholtz zijn klaar voor de Carbage Run die via de Poolcirkel naar Helsinki voert. Zesduizend kilometer leggen ze af in de ruim twintig jaar oude Audi. Gewapend met goede winterbanden, sneeuwkettingen, extra vloeistoffen, geprepareerde remmen en vering en een extra opgehoogde bodem gaan ze voor de derde keer het avontuur tegemoet. “We hopen dit jaar het Noorderlicht te zien!” 

Door Karin Stronks

Op de meest noordelijke plek in Zweden die de ‘Hennies’ aandoen is dit jaar de laagste temperatuur ooit gemeten. Tjeerd: “Rond de vijftien, twintig graden vorst is vrij normaal, maar begin januari was het er -43°. Misschien is tegen de tijd dat wij daar zijn de temperatuur wel wat normaler, -15° ofzo…”
Maarten vult aan: “Wij vertrekken vanuit Kågeröd, een dorpje in de buurt van Malmö, in het zuiden van Zweden, op zondag 21 januari. In zes dagen tijd rijden we om de Botanische Golf naar Helsinki, Finland. We varen naar de noordkant van Estland en rijden om de Oostzee heen via Estland, Letland en Litouwen door Polen en Duitsland terug naar Bredevoort. Een slordige zesduizend kilometer leggen we af, we hopen 31 januari terug te zijn.”

Waarom is dat nou zo leuk? Tjeerd: “Autorijden is een soort van hobby van ons. Ook de uitdaging, het avontuur trekt natuurlijk. En je ziet nog eens wat onderweg. Het is echt een winterwonderland. Ploeteren over smalle gravel weggetjes die niet eens een naam hebben, de sneeuw ligt vaak huizenhoog. Bermen zijn te herkennen aan oranje paaltjes. Soms rijden we tussen dennenbomen door waarvan je de toppen niet eens kunt zien…” 

Er rijden jaarlijks vierhonderd auto’s mee met de Carbage Run, dit jaar staat de veertiende wintereditie op het programma. Tjeerd en Maarten gaan voor de derde keer de uitdaging aan. Maarten: “Elk jaar is de route anders en verrassend. We wilden eerst meedoen met de zomerrun, maar omdat we Finland nog niet hebben gezien besloten we weer mee te rijden met de wintereditie. De routes krijgen we ’s morgens in de plaats waar we in de avond zijn aangekomen. De hotels zijn geboekt, de auto is er klaar voor. Onze Audi heeft vierwielaandrijving, is een zes-cilinder, 2,5 liter TDI. We hebben een paar extra’s ingebouwd zoals groene zwaailampen, een ledbalk, sirenes en nog wat licht in de gril. Ja, hier vallen we op, maar onder de overige deelnemers aan de Carbage Run nauwelijks!” 

De auto’s en de uitrusting van de chauffeurs moeten aan diverse eisen voldoen. Enkele voorwaarden zijn dat de auto minstens twintig jaar oud is en een dagwaarde heeft van maximaal 500 euro. Voor de officiële start worden de wagens gecontroleerd. “Omdat het erg koud is moeten we sowieso sneeuwkettingen en ook dekens bij ons hebben. Stel dat je pech krijgt, je moet wel zien dat je een beetje warm blijft. Bovendien zijn we verplicht om collega-deelnemers te helpen als zij in een pechsituatie zitten”, vertelt Maarten. Tjeerd vult aan: “We reden in een van de vorige edities een heuvel op in de sneeuw en zagen dat een auto voor ons niet meer vooruit kon komen. Het was een wagen met tweewiel-aandrijving… Inhalen ging niet op dat weggetje. We ontdekten dat de stilstaande auto een trekhaak had en hebben onze Audi op de trekhaak gezet en hem de heuvel op geduwd!” 

De Carbage Winterrun gaat gepaard met diverse ludieke opdrachten. “We krijgen zo’n drie opdrachten per dag. Bijvoorbeeld een jurk maken van een IKEA tas… Er zijn deelnemers die daar helemaal voor gaan, je kunt er leuke prijzen mee winnen. Wij hebben er niet zo veel mee, we gaan voor het rijden en voor het mooie landschap. Als we ’s avonds aankomen bij de dag-finish gaan we ergens eten en nemen een paar biertjes. En bijtijds slapen. Vaak ben je best moe na een lange dag, je moet geconcentreerd rijden, soms sneeuwt het, dan is het zicht vrij slecht. Maar het is de moeite waard! We hebben er veel zin in, zeker ook om door Finland, Estland, Letland en Litouwen terug te rijden. En we hopen dit jaar het noorderlicht te zien… Maar dan moet het wel helder weer zijn!” 

Hoe komen Tjeerd en Maarten aan de naam Wide on Hennies? Tjeerd grijnst: “Ja bij Google Translate hebben we eens ‘Bredevoort’ ingevoerd, toen kwam dit er uit. Ik weet niet eens of dat nog zo is… Vandaar de naam en we noemen elkaar ook vaak Hennie. Hey Hennie, alles goed, ha ha!” 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant