Vreugde bij Combine race team Aalten. Foto: PR

Vreugde bij Combine race team Aalten. Foto: PR

Aalten is Nederlands kampioen rijker

Vervoer

AALTEN - Het Combinerace Team Aalten is met coureur Arjen Wisselink in het Friese Tzum Nederlands kampioen geworden in de standaardklasse combine race. Een combine is een maai- en dorsvoertuig dat zowel graan maait als dorst. 

Door Ed Doppen

Grote landbouwmachines zijn vast wel bekend. En ja, je kan er dus ook mee racen…De racesport met combines is waarschijnlijk begonnen in Frankrijk, waar boerenjongens (en meiden) tegen elkaar op bluften over de snelheid en het vermogen van hun machines. En dat resulteerde uiteindelijk in echte wedstrijden. Deze wedstrijdsport is overgewaaid naar Nederland, en wel specifiek naar st. Isidorushoeve bij Haaksbergen en later naar Mariënvelde. De sport wordt vooral beoefend in Noord- en Oost-Nederland. Er zijn ook internationale wedstrijden.
Het besturen van een combine, laat staan ermee racen, is een vak apart. De grote logge machines worden aangedreven door enorme voorwielen, maar bestuurd door kleine achterwielen. De wegligging en stroomlijn van deze bakbeesten is erg slecht. Comfortabel is het racen met een combine ook bepaald niet. Geen vering, geen schokdempers. De enige vering die je kan krijgen is door met zachte banden te rijden, maar daardoor gaat de combine al snel stuiteren. Dus de banden moeten keihard.
Om zo’n gevaarte snelheid te geven, is enorm veel vermogen nodig. Een combine is 2,75 meter hoog en weegt tussen de vier en zes ton. Er worden snelheden gehaald van wel 60 tot 70 kilometer per uur. Een combine race is spectaculair, maar kent ook grote risico’s. Daarom zijn er strenge veiligheidsregels: de combines kennen een veiligheidskooi, coureurs dragen een vijf- of zes-punts racegordel. Een nekkraag, helm, veilige kleding en schoenen zijn verplicht.
Op een racedag worden meestal drie manches gereden in drie verschillende klassen met verschillende technische aspecten. Er verschijnen telkens tien machines aan de start. Gestart wordt in twee rijen van vijf. Na twee manches worden de finales ingedeeld, de tien combines met de meeste punten gaan naar de A-finale en de overige naar de B-finale.
Het Combine Racingteam Aalten is gevestigd in een grote schuur op het erf van Boerderij Het Roele. En daar wordt duidelijk dat je een groot team nodig hebt om iets te bereiken. Er komt veel las- en constructiewerk bij kijken. Er moet verstand zijn van aandrijvingstechniek en elektrotechniek. En om met je combine naar het circuit te komen is een grote dieplader nodig. Dan kan je de hulp van sponsors en vrienden goed gebruiken, waar het CTA heel dankbaar voor is.
Het team roemt de goede sfeer in het combine racen. De verschillende teams helpen en ondersteunen elkaar en vormen één grote familie. En samen bedrijven ze topsport. Er worden technische innovaties gedaan en er wordt veel ge-experimenteert. Met zijn allen speel je een spel met componenten die eigenlijk niet bij elkaar passen en dat is de uitdaging en de lol. Het team CTA bestaat uit vakmensen die samen werken voor de eer, de lol, de verbroedering en verbinding en samenhang in de gemeenschap.
Er zijn ook vrouwen die racen met deze bakbeesten. Danielle Tolkamp van het Aaltens team heeft al diverse prijzen en overwinningen op haar naam staan. Zij merkte op dat er vroeger grote verschillen waren tussen mannelijke en vrouwelijke coureurs. De mannen gingen meestal direct vol op het gas, terwijl de vrouwen neigden naar meer voorzichtigheid. Dat verschil is rap aan het verdwijnen. Ook de dames gaan tegenwoordig bruut en vol op het gas. Dit najaar en winter wordt hard gewerkt en gesleuteld aan de combine, zodat volgend jaar het Nederlands Kampioenschap wellicht in Aaltense handen blijft…
Meer informatie? Volg het team op Facebook: Combinerace Team Aalten.

Combine race team Aalten. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant