Ger-Jan Voerman vertelt vol passie over zijn schilderijen. Foto: Kyra Broshuis

Ger-Jan Voerman vertelt vol passie over zijn schilderijen. Foto: Kyra Broshuis

Het ongekende talent van schilder Ger-Jan Voerman

Cultuur

GROENLO/AALTEN - Het lijken wel foto’s, zo realistisch zijn de schilderwerken van Ger-Jan Voerman. De 58-jarige inwoner van Aalten is geboren en getogen in Groenlo en exposeert nu in de Stadsboerderij Grolle aan de Notenboomstraat in zijn geboortestad. “Dat ik nu, zoveel jaren later, hier mijn werk exposeer, is heel bijzonder. Op mijn zeventiende verhuisden we als gezin naar Winterswijk. Later zijn mijn (Groenlose) vrouw en ik in Aalten gaan wonen”, vertelt Voerman.

Door Kyra Broshuis

Zijn werken zijn van een extreem hoog niveau, maar toch is Voerman geen professional. “In het dagelijks leven ben ik administrateur. Het schilderen is echt voor erbij, maar gaat wel verder dan enkel een hobby. Natuurlijk verkoop ik ook werk en ik schilder ook in opdracht. Met een schilderij ben ik soms wel een paar maanden bezig, dat zou dan ook een paar maandlonen op moeten leveren om ervan te kunnen leven. Ik zou het ook niet willen; dan wordt de druk te groot. Als je meer bekendheid krijgt, krijg je ook meer aanvragen en ik weet niet of ik dat wil. Ik beleef er nu heel veel plezier aan en dat wil ik graag zo houden. Ik wil niet toe naar het ‘moeten΅. 

Olieverf
Al als kind had Voerman belangstelling voor schilderen en tekenen. “Rien Poortvliet was toen mijn favoriet. Ik probeerde thuis zijn werk na te tekenen en zo is het verder gegroeid. Op de havo had ik wel tekenen in het pakket maar ik ben niet naar de kunstacademie gegaan. In die tijd had je de AKI maar dat sprak me niet aan. Ik wilde beter worden in dat wat ik deed maar dat ging op de AKI niet lukken; daar werd vooral het abstracte werk gedoceerd. Wat ik doe was niet vernieuwend genoeg, dat deden ze ook al in de 17de eeuw. Een waarheid als een koe, maar ik vind het nog steeds prachtig. Ik ben zelf ook geen liefhebber van abstract werk hoewel het vaak ongelooflijk knap is gemaakt. Het is veel moeilijker dan je denkt.”
De schilder begon met aquarelleren en ging later verder met olieverf. “Alles wat je hier in de Stadsboerderij ziet, is van olieverf. Daar heb ik me op toegelegd.” Voerman zocht én vond een inspiratiebron, iemand waarmee hij over het werk kan praten en iemand die hem kan adviseren. “Die persoon vond ik in Reinout Krajenbrink. Zijn moeder woont in Aalten, maar hij woont zelf in Groningen. Hij is professioneel kunstenaar en ik heb regelmatig contact met hem. Het is heel fijn om met zo’n iemand te kunnen sparren. Als ik hem niet had ontmoet, had ik nooit zo kunnen schilderen als ik nu doe. Op technisch vlak is hij een meester.”

Keuzes
Voerman schildert graag portretten, landschappen, dieren en stillevens. In de Stadsboerderij hangen 18 van zijn werken en het was lastig om een keuze te maken. “Veel van mijn werk hangt natuurlijk bij mensen thuis, zelfs tot in Canada. Het gaat om kwetsbare stukken die mensen tijdelijk afstaan voor een expositie. Het totaal geeft een mooi beeld van wat ik doe, ik ben er erg blij mee.” Voerman vertelt over de werken die in de Stadsboerderij hangen waaronder het bekende schilderij van Frederik Hendrik. “Met zo’n schilderij ben ik maanden bezig. Het monnikenwerk zit hem niet zozeer in de haren zoals veel mensen denken, maar veel meer in de kraag en de kleur van zijn harnas.”
Tijdens vorige edities van de Slag om Grolle werkte Voerman live aan portretten en dat trok enorm veel bekijks. “Ik heb daar heel veel reacties op gekregen. Sommige mensen geloofden niet dat ik echt aan het schilderen was; het was vaak ook met een heel klein, dun penseeltje. Bij de volgende Slag om Grolle in oktober ga ik een stilleven schilderen. Ik ben nu al spullen daarvoor aan het verzamelen.”
Voerman wil graag nog een aantal grote stillevens schilderen. “Daar zit veel werk in. Je moet de juiste voorwerpen hebben, een goede compositie maken en zorgen dat het licht er goed op valt. Bij stillevens ligt alles er voor een reden, het wordt niet zomaar even neergelegd. Alleen al met de compositie ben ik soms al een paar dagen bezig. Ik maak eerst foto’s, ga die goed bekijken en ga dan, indien nodig, wijzigingen in de compositie aanbrengen. Uiteindelijk kies ik de beste foto, die zet ik op de pc en vanaf daar schilder ik het na. Het is echt zoeken naar de juiste balans in compositie, kleurgebruik, licht en techniek. Een stilleven heeft vaak een soort driehoek van de voorwerpen in zich, dat soort dingen vind ik heel interessant. Ik ga zelf ook graag naar exposities van stillevens kijken, daar leer ik van.”
De expositie is tot 20 juni dagelijks te bezoeken van 12.00 tot 16.30 uur. Op zondagen en dinsdagen is de Stadsboerderij Grolle gesloten.


www.gvoerman.nl

Eén van de stillevens van Voerman. Foto: PR
Eén van de stillevens van Voerman. Foto: PR
Ger-Jan Voerman is soms maanden met een schilderij bezig. Foto: PR
Het lijkt een foto maar het is een schilderij van Ger-Jan Voerman. Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant