De rotonde in de N318 bij Intratuin. Foto: Jos Wessels
De rotonde in de N318 bij Intratuin. Foto: Jos Wessels

Zijn verkeersaanpassingen in N318 bij Bredevoort mogelijk?

Vervoer

AALTEN/BREDEVOORT/HAART - Provincie Gelderland gaat in 2023 en de jaren daarna de N318 opknappen. Dat is het moment om gewenste verkeersaanpassingen door te voeren. Daarvoor moet de bevolking worden gehoord. Kort geleden was er een informatieavond over het traject van Varsseveld tot Aalten. Daarna komt het traject tot Winterswijk aan de beurt.

Door Jos Wessels

Visie van Haart en Bredevoort
Haarts Belang en Bredevoorts Belang willen daar niet op wachten en hebben nu alvast een visie neergelegd bij de gemeente Aalten over de situatie bij Bredevoort. Zij worden in hun visie gesteund door Loonbedrijf Te Bokkel, C.W.V. Barlo, Cumela (brancheorganisatie voor groen, grond en infra) en LTO Noord afdeling Oost Achterhoek.

De situatie bij Bredevoort
Autoverkeer dat vanaf de Haart over de Stationsweg rijdt, moet omrijden naar de rotonde bij de Intratuin om richting Aalten te kunnen. In de praktijk kiezen velen dan voor de Walfortlaan, een deels onverharde weg met een aanliggende camping. Landbouwverkeer kan op de Stationsweg door een landbouwsluis wel de N318 oversteken, maar komt dan net voor Bredevoort op een ongelukkige plaats op de Winterswijksestraat. Hier staan gezinswoningen met kleine kinderen maar ook is dit de plaats waar toeristen hun auto parkeren om de stad in te wandelen. Fietsers en wandelaars kunnen ook de N318 bij de Stationsweg oversteken maar veilig is dat niet: het verkeer op de provinciale weg is hier op volle snelheid.
Een bijkomend probleem is dat landbouwverkeer vanaf Winterswijk tot aan de verkeerslichten bij de Tolhuisweg niet op de N318 mag rijden. Dat betekent dat dit zware verkeer, komend vanaf Winterswijk, bij de rotonde de N318 oversteekt en via de Winterswijksestraat (door de bebouwde kom) naar de Tolhuisweg rijdt.

Parallelweg doortrekken tot verkeerslichten Tolhuisweg?
Volgens de indieners zou het een goed plan zijn om de parallelweg vanaf de Stationsweg door te trekken tot aan de verkeerslichten. Tot nu toe ligt hier alleen een fietspad (zie kaart). Doortrekking heeft vele voordelen: autoverkeer vanaf de Haart gaat dan linksaf en komt via de verkeerslichten op de N318. Het landbouwverkeer kan bij de rotonde rechtdoor om eveneens via de verkeerslichten op de N318 te komen. Ook fietsers en voetgangers zullen vaker kiezen voor de oversteek bij de Tolhuisweg. De situatie op de Winterswijksestraat wordt veel veiliger.

Een tweede optie
Een tweede optie is volgens de indieners het toestaan van het landbouwverkeer op de N318 van de rotonde tot de verkeerslichten. Dan hoeft het zware verkeer niet meer over de Winterswijksestraat en ook dat komt de veiligheid ten goede.

Provincie en gemeente
Provincie Gelderland heeft de zeggenschap over de N318, maar de gemeente is een belangrijke partner in een eventuele reconstructie. Haarts Belang en Bredevoorts Belang hebben zich nu nog alleen tot de gemeente Aalten gericht en willen een gesprek over hun wensen.

De huidige situatie (boven) en de gewenste situatie nabij Bredevoort. Afbeelding: Haarts Belang

Advertenties doorgeplaatst vanuit Aalten Vooruit