Afbeelding
Foto: PR

Optimale bescherming van persoons- en bedrijfsgegevens

Partnerbijdrage

Het internet is een bron van informatie en mogelijkheden. De meeste mensen houden zich daarbij aan de wetten omtrent privacy, maar er zijn ook gegevens dieven die misbruik maken van alles wat ze online kunnen vinden. Daarom is het belangrijk om je gegevens goed te beschermen, vooral als je een onderneming voert die persoonsgegevens gebruikt. Elke onderneming moet tijd en geld investeren in de veiligheid van de gegevens waarmee gewerkt wordt. Zo zorg je dat jouw data en de data van je klanten niet misbruikt kunnen worden.

Het beste voor je bedrijf
Een goed idee is goud waard. Dat geldt ook voor succesvolle ondernemingsstrategieën en andere zaken die ervoor zorgen dat je bedrijf succes heeft. Daarom is het belangrijk om je bedrijfsgegevens zo goed mogelijk te beschermen. Als je nieuwe producten of concepten ontwikkelt, dan wil je natuurlijk niet dat iemand anders met jouw ideeën aan de haal gaat. Om te beginnen moet je je er daarom van verzekeren dat jouw netwerk goed beveiligd is door middel van cybersecurity. Grote bedrijven geven duizenden euro’s uit aan goede beveiliging van alle computers, telefoons en online werkplekken.

Geheimhoudingsverklaring
Ook je werknemers en zakenpartners kunnen een eventueel datalek veroorzaken. Zij moeten worden voorgelicht over de beveiliging van het netwerk. Als je contacten toegang krijgen tot belangrijke bedrijfsinformatie dan is het verstandig om hen een geheimhoudingsverklaring te laten tekenen aan het begin van jullie samenwerking. In een geheimhoudingsverklaring – ook wel Non Disclosure Agreement (NDA) genoemd - wordt vastgelegd wat de rechten en plichten zijn van beide partijen op het gebied van informatieverstrekking. Er wordt duidelijk weergegeven welke gegevens niet met derden mogen worden gedeeld. Deze geheimhoudingsverklaring kan ook na afloop van het contract doorlopen.

Het beste voor je klanten
In Europa is het verplicht om een privacyverklaring op te stellen als je persoonsgegevens van je klanten verzamelt. In deze schriftelijke verklaring geef je duidelijk weer welke gegevens je precies verzamelt, waarvoor je deze gegevens gebruikt en hoe hun data beschermd worden. Als jouw onderneming gegevens bijhoudt die kunnen worden herleid tot een bepaald persoon dan ben je verplicht om deze persoon te informeren over wat er met hun gegevens gebeurt. Dit is nodig voor allerlei soorten betrokkenen bij je bedrijf of organisatie - zoals klanten, leerlingen, bezoekers, personeel, patiënten of bezoekers. Je kunt zo’n verklaring zonder veel omhaal opstellen met hulp van een advocaat. Online advocaten zijn vaak het goedkoopst.

Een privacyverklaring opstellen
Een goede privacyverklaring moet veel verschillende onderdelen bevatten. Denk daarbij bijvoorbeeld aan volledige namen van je onderneming en de verantwoordelijken op het gebied van gegevensbescherming, de doelen waarvoor je gegevens gebruikt en wat de gevolgen zijn als gegevens niet verstrekt worden door de betrokkene. Denk ook aan hoelang je de gegevens bewaart, hoe je databases beschermd worden, welke cookies je gebruikt en waarom én het recht van de betrokkene om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) als ze denken dat hun gegevens misbruikt zijn.

Bescherm jezelf en je klanten
Duidelijke informatie zorgt ervoor dat zowel de betrokkenen als de onderneming precies weten wat hun rechten en plichten zijn. Met goede databescherming kun je veel leed voorkomen voor je klanten – identiteitsdiefstal is echt geen pretje. Daarnaast wil je natuurlijk ook alle mogelijke problemen voor je onderneming voorkomen door jezelf vanaf het begin zo goed mogelijk in te dekken.

Dit artikel wordt u aangeboden door Rocket Lawyer. Het is niet gemaakt onder verantwoordelijkheid van de redactie van deze krant.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant