
Bert van Asselt in crematorium Etten. Foto: Theo Kock
theo kockGUV moet van rechter crematoria openen vooruitvaartverzorger DELA
EconomieAALTEN/ETTEN - In een voorlopig oordeel van de voorzieningenrechter van de rechtbank is besloten dat GUV uitvaartverzorger DELA moet toelaten tot de crematoria van GUV.
Hoewel nabestaanden van verzekerden bij DELA altijd welkom waren bij GUV, had GUV besloten om DELA niet meer toe te laten. Dit besluit was gebaseerd op de mening van GUV dat de kwaliteit van de uitvaartverzorging door DELA ondermaats was. Klachten die te vinden zijn op websites zoals trustpilot.nl, ervaringen.nl en zelfs de website van DELA zelf, geven volgens GUV een beeld van deze klachten.
Op trustpilot.nl krijgt DELA 2,1 ster gemiddeld (van de vijf) op basis van zestig beoordelingen, en daarvan geeft 70 procent DELA het minimale van 1 ster. Op ervaringen.nl zijn er 78 reviews over DELA, met een gemiddeld cijfer van 3,5.
“GUV was verbaasd toen DELA beweerde dat de reden voor de weigering niet te maken had met de kwaliteit van de uitvaartverzorging, maar met broodnijd”, aldus Bert van Asselt, algemeen directeur van GUV. “De voorzieningenrechter heeft dit standpunt ook niet aanvaard. De rechter heeft echter besloten dat GUV DELA weer moet toelaten, omdat de samenwerking als een duurovereenkomst wordt beschouwd en dat deze ‘duurovereenkomst’ niet geldig is opgezegd. GUV heeft echter geen contract met DELA.”
GUV heeft geïnvesteerd in voorzieningen, waaronder de nieuwbouw van een kleinschalig crematorium in Etten, voor de inwoners van de regio. GUV meende dat zij niet verplicht kon worden om DELA toegang te geven tot deze voorzieningen waarin zij heeft geïnvesteerd. De beslissing van de voorzieningenrechter kwam dan ook als een verrassing en GUV overweegt om in hoger beroep te gaan.
GUV benadrukt dat alle nabestaanden van verzekerden bij DELA nog steeds welkom zijn bij GUV. Van Asselt: “Als nabestaanden er voor kiezen om DELA als uitvaartverzorger te gebruiken voor een afscheid in een GUV-crematorium, zal GUV dat voorlopig moeten accepteren. Het feit dat DELA moet worden toegelaten, betekent echter niet dat zij van harte welkom zijn, en het verandert ook niet de mening van GUV over de kwaliteit van de uitvaartverzorging door DELA.”
GUV zegt in de afgelopen periode veel steunbetuigingen te hebben ontvangen van collega’s, relaties en anderen. “Het is niet gemakkelijk voor een kleine organisatie zoals GUV om de beslissing te nemen om een grote partij als DELA te weigeren en vervolgens door zo’n grote marktpartij voor de rechter te worden gedaagd”, stelt Van Asselt.
Desgevraagd stelt Ria Luichies, communicatieadviseur van DELA: “In het belang van onze leden hebben wij het kort geding aangespannen. Het was onacceptabel dat de nabestaanden van onze leden een andere uitvaartondernemer in de armen moesten nemen om terecht te kunnen in de crematoria van Aalten en Etten. De kwaliteit van de dienstverlening van DELA staat niet ter discussie. De rechter oordeelde dat er niets is waaruit volgt dat de dienstverlening door DELA ondermaats was. Daarnaast is het zo dat coöperatie DELA het Keurmerk Uitvaartzorg heeft. Dit keurmerk staat voor kwaliteit van de dienstverlening in de uitvaartbranche. DELA hoopt in het belang van haar leden en medewerkers dat de samenwerking met GUV op constructieve wijze kan worden voortgezet. DELA gaat hierover graag op korte termijn met GUV in gesprek.”
Van Asselt heeft moeite met het feit dat DELA steeds blijft roepen dat er geen klachten zijn: “De rechter heeft in totaal 26 kantjes met klachten over DELA gehad die elders plaatsvonden om te laten zien dat niet alleen GUV dit meemaakt en vijf kantjes met klachten die bij de GUV crematoria plaats hadden. Het is ons een raadsel dat de rechter stelt dat GUV de klachten niet gestaafd zou hebben. Dat DELA alle klachten ontkent, dat zijn we gewend. DELA zelf leverde notabene in de rechtszaak een statistiek aan die aantoonde dat zeven procent van de nabestaanden bij DELA ontevreden is.”
Hij besluit: “En het keurmerk, waar DELA mee schermt heeft GUV ook gehad, zelfs als eerste van Gelderland. Sterker nog, ik heb persoonlijk meegewerkt aan het opstellen van de eisen voor het keurmerk. Maar dat is alleen maar administratief. Hoe je nabestaanden behandeld, daar doet het keurmerk niets mee. En dat is het waar het hier om gaat!“