Koningin van de afwas. Foto: Grietje Bouman
Koningin van de afwas. Foto: Grietje Bouman

Kunstenaarscollectief BREEKijzer presenteert Salon des Arts

Cultuur

BREDEVOORT - Salon des Arts is een expositie waarin tien leden van kunstenaarscollectief BREEKijzer zich in de zomer presenteren.

De keuze van de werken is geheel overgelaten aan de deelnemers. Elke kunstenaar heeft ongeveer vijf meter expositieruimte tot zijn/haar beschikking. De inrichting van de expositie wordt gedaan door de expositiecommissie. 

BREEKijzer-leden zijn autonoom werkende kunstenaars. Elke deelnemer laat in deze tentoonstelling zien in welke discipline hij/ zij werkt en geeft daarmee aan dat binnen de vereniging er een kleurrijk palet van talenten aanwezig is.

Over de deelnemers:

Grietje Bouman
‘Een degelijke vrouw, wie zal haar vinden? (Spreuken 31: 10 – 31). Godsdienst en vrouw, voorschriften... In deze expositie doet Grietje haar best om zich te bevrijden van wat God, de Bijbel, de dominee, minister, burgemeester of buurman denken hoe zij moet zijn.

Le´on Marie Dekker
Voor zijn werk laat Dekker zich inspireren door logo’s en belettering van consumptiegoederen en verpakkingen zoals fruitkisten en dozen, etiketten aardappel en veevoerzakken. Hij hergebruikt zijn eigen beeldtaal, veranderd het en geeft het een andere betekenis. De vertrouwde en voorspelbare beelden krijgen een afwijkend verhaal, ze werken ontregelend.

Karin van Dooren
Karin’s werk gaat over het belangrijkste wat er is. Het leven. Het is een coming out. Leven met jezelf, de ander, in een wereld. Het werk is zowel poëtisch als kritisch. Net zoals men naar de wereld kan kijken. De beelden en schilderijen gaan over kwetsbare wezens en kwetsbare werelden die ook sterk en licht zijn. In haar werk mengt ze verschillende werelden, die van mens, natuur en dier.

Rido Jansen
Rido schildert koppen en mensfiguren, individuen soms geplaatst in een groep. Ze hebben een link met kwetsbaarheid en bescherming, relaties, gevoelens, gedachten (-spinsels), de psyche van een mens. Haar materiaalgebruik is divers. Wat haar opvalt qua textuur of vorm kan gebruikt worden voor iets nieuws.

Tatum Kempers
Tatum is een multi disciplinair kunstenaar en maakt met name zelfportretten. Haar werk is meestal autobiografisch. Het is een reactie op haar eigen ervaringen en de tijd waarin we leven. Voor Salon des Arts laat Tatum Kempers voor het eerst textiel werk zien. Tuften is het met de hand vervaardigen van hoogpolig tapijt. Hierdoor ontstaan er unieke werken.

Monique Klaassen
Op de tentoonstelling Salon des Arts zijn van Monique alleen kleine schilderijen (Small Works) te zien. De resultaten op klein formaat doek zijn divers. Monique maakt gebruik van verschillende schildertechnieken. Zo laat zij verf vervloeien maar combineert dit ook met strakke lijnen. De uitersten in de resultaten variëren van abstract-minimalistisch tot kleurrijk-organisch.

Ingo Krasenbrink
In de jaren ‘80 is Ingo benoemd tot art director bij een internationaal reclamebureau in Düsseldorf. Daar ontwikkelde hij het verlangen naar meer artistiek werk, hij zocht een versmelting van grafiek met fotografie. In de jaren 2000 bepaalde de zoektocht naar grafische geluksmomenten zijn creatieve periode.

Hans Oldenhof
Sinds 2019 is Hans terug bij zijn levenslange passie; het maken van kunst. Zijn werken stralen vaak de wat donkere en oncomfortabele kant uit van het leven. Hij is gefascineerd door de bizarre aspecten van het droombare leven in heden, verleden en toekomst. Combinaties van emoties in verschillende technieken is zijn handelsmerk.

Dinie Wikkerink
Dinie is gefascineerd door de effecten van licht en schaduw in alledaagse situaties. De huiselijke omgeving is al jarenlang de inspiratie voor haar fotografie. De verwijzing naar de jaren twintig heeft ze gezocht in de presentatie. De foto’s zijn van ‘nu’: de jaren twintig van deze eeuw.

Cynthia van Wijngaarden
Cynthia werkt met materialen als siliconenrubber, namaakbont of plastic. Ze maakt sculpturen die doen denken aan organen of delen van lichamen. Het even vlezige als synthetische uiterlijk van haar werk is bijna eng, maar ook aantrekkelijk. Inspelend op de intimiteit en de associaties van de toeschouwer, wordt deze verleid tot een spel van aantrekking en afstoting.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant