De officiële opening met Marijke Verschoor-Boele, voorzitter Grenslandmuseum en burgemeester Anton Stapelkamp. Foto: Frank Vinkenvleugel
De officiële opening met Marijke Verschoor-Boele, voorzitter Grenslandmuseum en burgemeester Anton Stapelkamp. Foto: Frank Vinkenvleugel

Metamorfose voor het Grenslandmuseum

Cultuur

DINXPERLO – Het Grenslandmuseum in Dinxperlo is aan een grondige renovatie onderworpen. Vrijwilligers zijn maandenlang bezig geweest met het opknappen en herinrichten van het bijzondere museum. Op 1 april heeft burgemeester Anton Stapelkamp het museumjaar en het geheel vernieuwde Grenslandmuseum op een ludieke manier geopend. Hij haalt een slagboom op, als symbool voor het grensoverschrijdende en unieke karakter van het museum.

Door Karin Stronks

Voorafgaand aan de opening verzamelen genodigden zich in het Kerkelijk Centrum. Voorzitter van het bestuur van het Grenslandmuseum Marijke Verschoor-Boele heet de aanwezigen welkom en geeft uitleg over de metamorfose van het Grenslandmuseum, over de exposities, over de schenking van Jürgen Hoymann. Ze vraagt of burgemeester Anton Stapelkamp naar voren wil komen en overhandigt hem een boekje met informatie over het museum en smokkelaarskoekjes, een specialiteit van de Heimatverein. 

Dan krijgt Stapelkamp, officieel in pak en met ambtsketting om, het woord. Hij begint in het Duits en via een paar woorden in dialect gaat hij over in het Nederlands. Hij vertelt dat het Grenslandmuseum van een particulier initiatief is uitgegroeid tot een toekomstbestendig museum. Hij koppelt het gerenoveerde museum aan het centrumplan voor Dinxperlo, dat de visies parallel lopen. “We hopen dat veel bezoekers het Grenslandmuseum, met de nieuwe moderne look, weten te vinden.” En eindigt zijn speech met: “Viel Spass, Viel Erfolg, bis Bald!” Na de openingshandeling, het omhoog halen van de slagboom die voor de ingang van het museum staat, nemen de gasten een kijkje in het gerevitaliseerde Grenslandmuseum. Er worden hapjes en drankjes geserveerd. 

Bij binnenkomst waant de bezoeker zich in een douanekantoor. Geüniformeerde douanebeambten staan de gasten op te wachten. Een bureau met mappen, een telmachine en documenten met stempels maken het geheel af. “Ouderen onder ons weten zich dit tafereeltje nog wel te herinneren. Maar voor jongeren is dit een leuke nieuwe ervaring”, vertelt Marijke, “naast het vertellen van een lokaal stuk geschiedenis vinden we het heel belangrijk om de Achterhoekse gemoedelijkheid en gezelligheid te behouden. Onze gastheren en -vrouwen werken hier prima aan mee door een hartelijke ontvangst, eventueel uitleg of een rondleiding te geven.” 

Hoe wordt een grondige renovatie als deze voorbereid? Arnold Betting, bestuurslid en huismeester, legt uit: “De collectie is in kaart gebracht en op een logische en overzichtelijke manier tentoongesteld. We hebben ‘dubbele’ stukken uit het museum gehaald. Eén pet vertelt hetzelfde als vier dezelfde.” Het geheel oogt ruimer en zeer professioneel. Achterin de grote ruimte staat een spiegel met prikkeldraad ervoor. De bezoeker ziet zichzelf achter prikkeldraad. Een confronterend beeld…
“Heel wat uren vrijwilligerswerk zitten in deze grondige opknapbeurt, je kunt je voorstellen wat er aan manuren is bespaard. Vrijwilligers zijn maanden bezig geweest met schoonmaken, isolatiemateriaal aanbrengen, de ramen zijn afgeschermd, verlichting aangelegd. We zijn zo trots op onze werkgroep. Zij hebben dit alles mogelijk gemaakt, zij hebben geholpen om ons mooie museum te professionaliseren”, vertelt Marijke, “de basisexpositie is ingericht door Berend Enzerink en vormgever Sven Hergaarden. Zij hebben structuur aangebracht, de collectie chronologisch en ‘logisch’ tentoongesteld.” De opstelling is rustig, overzichtelijk en ruim. Doordat de ramen zijn geblindeerd worden bezoekers niet meer afgeleid. Alle aandacht gaat op deze manier naar de collectie, die is toegespitst op de verhalen over de grens.

Het Grenslandmuseum omvat drie exposities. In de voorkamer is een tijdelijke tentoonstelling ingericht. Arnold Betting legt uit: “Het thema van deze expositie is ‘groenteveiling van Dinxperlo’. Het ziet er misschien eenvoudig en sober uit maar het heeft de samenstellers René Westendorp en Dinie Caspers veel tijd en moeite gekost om de collectie te verzamelen.” Onder andere groente- en fruitkistjes, houten eierkisten, een boer in een groene overall, versleten klompen, een ouderwetse weegschaal en weckflessen met inhoud geven de bezoekers een kijkje terug in de tijd, terug naar de groenteveiling van vroeger.
Erg blij zijn Marijke en het bestuur met de schenking van oud-douanier Jürgen Hoymann, een grote verzameling Duitse douane-gerelateerde spullen. Marijke vertelt enthousiast: “Deze unieke collectie heeft een mooie plek gekregen in onze basistentoonstelling, ‘douane en smokkelen’. Het zijn onder meer Duitse douane-uniformen, ‘Schilden’, borden en stempels. Door deze aanwinst heeft onze collectie een grensoverschrijdende impuls gekregen. Het karakter van de grens wordt nog eens goed benadrukt.” Ze vervolgt: “Jürgen heeft vanaf dat hij bij de douane in Kleve aan de slag ging spullen verzameld. Deze zijn aan het Grenslandmuseum overgedragen. We hebben een slagboom hier staan, aan de ene kant is zo veel mogelijk de Nederlandse collectie te zien, de Duitse verzameling staat aan de andere kant. Net als op de Heelweg markeren gele kruisen de grens.”

De geschiedenis van de grens is de derde expositie, deze wordt verteld aan de hand van panelen die op het podium, voorheen opkamer, opgesteld staan. Door onder de balk, waar een douanefiets op staat, het trapje op te lopen komen bezoekers bij deze tentoonstelling. De panelen tonen middels foto’s en verhalen de historie van de grens, van vroeger naar nu. De panelen zijn in een prachtige stijl vormgegeven, ademen een industriële sfeer. Arnold: “Het aluminium frame is stevig en duurzaam. Onze klusgroep heeft hier goed over nagedacht en is tot dit idee gekomen. Het past bij de hele uitstraling.” Marijke is trots op het resultaat van de renovatie. Aan een zwart frame van stalen buizen zijn spotjes bevestigd die boven de panelen zorgen voor verlichting. “De Tl-buizen zijn vervangen door professionele ledlampen. Het komt de sfeer in het museum ten goede. En past weer mooi bij de industriële stijl.” Ze roemt de klusploeg die telkens probleemoplossend heeft meegedacht en ook de plannen heeft uitgevoerd. “We kunnen jaren vooruit. Het museumseizoen kan wat ons betreft beginnen!”

Grens in het Grenslandmuseum. Foto: Frank Vinkenvleugel
Burgemeester Stapelkamp met Marijke Verschoor-Boele, voorzitter Grenslandmuseum. Foto: Frank Vinkenvleugel
Gasten nemen een kijkje in het grondig vernieuwde Grenslandmuseum. Foto: Frank Vinkenvleugel

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant