Anjeliek Blaauw in haar atelier met een foto van haar als kind. Foto: Karin Stronks

Anjeliek Blaauw in haar atelier met een foto van haar als kind. Foto: Karin Stronks

‘Op een abstracte manier kijken naar details in de natuur’

Algemeen

Uit de kunst met: Anjeliek Blaauw

Door Karin Stronks

BREDEVOORT - In Aalten en omstreken zijn veel kunstenaars actief. Ze zijn net zo divers als de kunstwerken die ze produceren. In de rubriek ‘Uit de kunst met…’ komen kunstenaars aan het woord. Dit keer vertelt Anjeliek Blaauw haar verhaal.

In het atelier van Anjeliek Blaauw, licht en transparant door de witte muren en de vele ramen, hangt een kunstwerk aan de muur, twee grillige lijnen achter gebogen glas. De schets van het object ligt op een tafel. “Hoe dit is ontstaan? Nou, kijk, dit steentje”, ze schuift een roodbruin steentje naar voren waarop een aantal grillige lijnen te zien is. “Het is een abstracte manier van kijken naar details in de natuur, die inspireren me.” Diverse kunstwerken hangen aan de muren, ruimtelijk werk staat op hoge vierkante zuilen. Er liggen pijpenkopjes, grillig gevormde schelpen en steentjes in een schaal. “Het is heerlijk om een atelier bij huis te hebben. Als ik een uurtje tijd heb ben ik hier te vinden.”

Lijnenspel
Haar werk is abstract maar rustgevend, ingetogen. Lijnenspel en natuurlijke kleuren keren telkens terug in de schilderijen. In het ruimtelijke werk zijn bijzondere combinaties te zien van steen en glas, grillig en glad, rechte strakke lijnen gecombineerd met ronde, zachte vormen. “Alleen bezig zijn hier, mijn eigen gangetje gaan, vind ik het prettigste wat er is. Het is haast meditatief, het brengt rust in mijn hoofd. Als ik een poosje niet met kunst bezig ben geweest word ik ongedurig.”
Anjeliek groeit op in Emmen, als kind is ze veel met zand bezig en knutselt graag. Ze glimlacht: “Ik had zelf een weefgetouwtje getimmerd en maakte kleedjes. Mijn ouders gaven me een ‘echt’ weefgetouw cadeau. Ik heb er nauwelijks iets mee gedaan… Het zelf verzinnen en in elkaar zetten, en dan iets zelf maken, dat proces vond ik gewoon leuk.” Haar vader was tekenleraar en nam Anjeliek regelmatig mee naar musea. “Ik groeide op met kunst!”

Blokhakken
Na de havo gaat ze naar de kunstacademie in Kampen, destijds de Hogeschool voor de Kunsten Constantijn Huygens. “Je moet iets laten zien en ik had schilderijen bij me en een foto van een kleiobject, een landschappelijk werkstuk, bestaand uit twee platen. Ik kreeg het gevoel dat de foto meer indruk maakte dan mijn schilderwerk…” Ze wordt aangenomen op de academie en studeert een half jaar in Spanje, in Salamanca. Anjeliek rondt de studie in vijf jaar af, gecombineerd met een eerstegraads lerarenopleiding. “Tijdens mijn stage stond ik voor een klas met dertig vijftienjarigen, allemaal jongens… Ik droeg schoenen met blokhakken uit de jaren ‘70 om wat groter te lijken.”

Workshops
Anjeliek geeft vier dagdelen les in Arnhem, bij KWA, een vereniging van vrijetijdskunstenaars. De rest van de tijd werkt ze in haar atelier bij haar huis waar ze ook workshops geeft. “Ik geef op enkele zaterdagen les, beeldhouwen, aan een groepje mensen, beginners en gevorderden. Het is erg gemoedelijk om met de groepen bezig te zijn.”
Door de maatregelen rondom corona worden momenteel in het atelier van Anjeliek geen cursussen gegeven. “Het is rustig, er zijn ook niet veel exposities voor te bereiden. Ik merk dat het prettig werken is zonder tijdsdruk, je kunt meer tijd en aandacht besteden aan het maken van een kunstwerk.”
Er loopt momenteel een tentoonstelling van KWA in de Botanische tuin van Hortus Nijmegen. Er zijn 65 objecten van cursisten van Anjeliek uit de beeldengroep te zien.


www.anjeliekblaauw.nl

Inspiratie voor Anjeliek; details uit de natuur zoals de lijntjes op een steen. Foto: Karin Stronks

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant