Rabobank sluit kantoor Aalten

Algemeen

AALTEN - Steeds meer klanten regelen hun bankzaken via internet of de Rabo App, eenvoudig en snel, wanneer het hen uitkomt. Daarnaast maken de geldautomaten van Rabobank, ING en ABN AMRO plaats voor de (gele) automaten van Geldmaat. Hierdoor zijn er binnenkort geen automaten meer in de Rabobankkantoren aanwezig. Dit alles leidt ertoe dat steeds minder mensen een bankkantoor bezoeken. Daarom heeft Rabobank besloten om het kantoor in Aalten niet meer te heropenen. Als alternatief blijven de Rabobankkantoren in Doetinchem en Groenlo geopend.

“Ik ben me ervan bewust dat een sluiting van een kantoor of automaat gevoelig ligt, maar andere ondernemers investeren in deze tijd toch ook in toenemende mate in webshops en pinbetalingen?” Aan het woord is Hans van de Guchte, Coöperatief Directeur van Rabobank Noord- en Oost-Achterhoek. “Helaas is er in de aanloop van het definitief sluiten van kantoor Aalten één en ander niet goed verlopen. Waaronder de overgang van onze geldautomaat naar Geldmaat. Dit vind ik heel erg vervelend. Ik ben blij dat ik de kans krijg om de gewijzigde dienstverlening en de sluiting van ons kantoor nader toe te lichten, want ik begrijp dat dit veel impact heeft.”

Geld van de leden
“Er komt altijd emotie los als Rabobank een kantoor sluit. Dat is begrijpelijk als je vaak de laatste bent die de deur op slot draait. Als we vervolgens met klanten in gesprek gaan, begrijpt eigenlijk iedereen het wel. Dan vraag ik: Wanneer heb je zelf voor het laatst dit kantoor bezocht? Of: Als je als ondernemer op dit moment zelf moet kiezen tussen investeren in vastgoed of je digitale dienstverlening uitbreiden, wat kies je dan? De kantoorbezoeken zijn overwegend geldautomaatgerelateerd. Daarmee neemt het belang van kantoren steeds verder af. We zijn een coöperatie waarin het geld van de leden is. Ook wij kunnen onze euro’s maar één keer uitgeven, dus willen we deze verstandig spenderen. Dat doen we in overleg met onze ledenraad, waarbij we de besluitvorming baseren op klantgedrag.”

Verandering van tijdperk
En dat klantgedrag verandert voortdurend. Hans: “Het is een bijzonder uitdagende tijd. Niet in de laatste plaats voor de financiële sector. Ook onze winstgevendheid staat stevig onder druk. Het is niet langer een tijdperk van verandering, maar een verandering van tijdperk. We richten ons op een passende invulling van de klantbehoeften: digitaal voor de dagelijkse bankzaken die je op ieder gewenst moment direct kan regelen en persoonlijk advies voor zaken die niet digitaal geregeld kunnen worden. Maar gaan we hiervoor in een ‘stenen huis’ zitten wachten tot klanten naar ons toe komen? Of zijn we veel flexibeler als we hiervoor een videogesprek plannen of klanten in hun eigen omgeving bezoeken? En het de klant reistijd bespaart?”

Dichtbij en midden in de gemeenschap
Hans vervolgt: “Wanneer je moeite hebt met de digitale ontwikkelingen, kan ik me voorstellen dat je misschien liever een kantoor bezoekt. Mijn collega’s en ik proberen de vele belangen zo goed mogelijk te behartigen. We zijn ons ervan bewust dat er uitzonderingssituaties zijn. Daarom zorgen wij ervoor dat er lokale contactpersonen zijn die altijd voor u klaar staan. We willen nog steeds dichtbij zijn en midden in de gemeenschap staan, terwijl digitalisering de afstand vergroot en het aantal medewerkers afneemt. Door actief onderdeel uit te maken van netwerken zijn we aanspreekbaar om vragen te beantwoorden. Ik heb er alle vertrouwen in dat we die belofte waar blijven maken. De situatie in Aalten met betrekking tot de geldautomaat staat hoog op mijn agenda. Ik ben met Geldmaat aan het onderzoeken of er alternatieven zijn. Wordt vervolgd.”

Coöperatieve identiteit
“Wat niet verandert, is onze coöperatieve identiteit. We proberen samen met onze leden, klanten en lokale stakeholders iedere dag de wereld een klein beetje te verbeteren. Dat is tenslotte onze missie. We hebben geen aandeelhouders, dus gebruiken we een gedeelte van onze winst om maatschappelijke issues aan te pakken. Allereerst hebben we bij de corona-uitbraak in rap tempo de noodsteunmaatregelen beschikbaar gesteld voor ondernemers en staan we onze klanten ook in deze onwerkelijke tijd met raad en daad terzijde. Ook was er een noodfonds voor verenigingen en stichtingen. Wij richten ons op die transities waar we met onze kennis impact op hebben. Het gaat ons om wat er in de samenleving speelt. Hoe we onze gezamenlijke leefwereld kunnen versterken en toekomstbestendig kunnen maken. Zodat mensen de keuzes kunnen maken die voor hen belangrijk zijn. Nu én in de toekomst. Dat is waar onze missie ‘Growing a better world together’ voor staat.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant