Screenshot van de digitale meet up in de Koppelkerk. Foto: PR

Screenshot van de digitale meet up in de Koppelkerk. Foto: PR

Meet up in Koppelkerk over welzijn versus welvaart

Algemeen

VPRO's Tegenlicht basis voor nieuwe inzichten

BREDEVOORT - Nieuwe economische modellen, die beter de maatschappij kunnen dienen. Daarom draaide het bij de Meet Up van afgelopen vrijdag in de Koppelkerk. De Stichting Koppelkerk organiseert maandelijks Meet Ups als deze in samenwerking met VPRO Tegenlicht. Ditmaal stond de Tegenlicht-uitzending 'Goed Geld Verdienen' centraal.

Bedrijven bestaan in eerste instantie om in behoeftes te voorzien. Consumenten denken steeds meer na over duurzaamheid, maatschappelijke en mondiale impact. Fragmenten uit de uitzending boden vervolgens een leidraad voor het gesprek. Polls legden voor het publiek de link met het eigen denken en handelen. Wat brachten de gasten onder meer in? Wat ontstond in de interactie met het publiek? Hieronder een korte bloemlezing van de avond, die ook terug te kijken is via onderstaande website.

Duurzaamheid
Bart Jan Krouwel stond mede aan de wieg van de Triodos Bank. Vanuit antroposofische benadering werd in beginsel met name op duurzaamheid gelet en kreeg ook de kleinschaligheid expliciet aandacht. Dat is intussen - tot zijn spijt - wel aan het veranderen. Financiële diensten zouden uit moeten gaan van geld als ruilmiddel, als rekeneenheid. Geld zou geen doel op zich moeten zijn, winst niet het bestaansrecht van bedrijven. Sec streven naar winst dient de maatschappij niet. Bewust omgaan met geld, nadenken over voor- en nadelen is noodzakelijk voor verandering. Anders denken, anders handelen: daar komt het op neer.
Ellen Willems bouwde in de afgelopen drie jaar een stadsboerderij in Doetinchem op. Voor haar is het belangrijk de mens te raken, de verbinding met de natuur te leggen. Zij wil de mensen (haar klanten) kennen, tijd voor hen hebben, meer doen dan alleen maar ‘groente in het mandje leggen’. Dat legt grenzen op de groei, maar niet op de ontwikkeling.
Voor een vast bedrag ontvangen mensen een heel jaar lang verse groente; zij delen in voorspoed en tegenslagen. Voorzien in een behoefte, draagvlak bouwen door de wijze hoe je producten en diensten aanbiedt en vooral getrouw blijven aan je droom, aan je missie – dat is het fundament voor de ontwikkeling van de stadsboerderij. Net als haar liefde voor gezond voedsel van dichtbij.

Booking.com
In de Tegenlicht-uitzending werd het voorbeeld van Booking.com genoemd. Na een jaar met 5 miljard euro winst (uitgekeerd aan aandeelhouders) werd staatssteun (ons belastinggeld) van 65 miljoen euro aangevraagd en gekregen. In de poll werd gevraagd of men naar een maatschappelijk meer verantwoord alternatief zou willen overstappen; tweederde gaf aan dat te doen. Een bijzonder inzicht: eenderde vroeg zich af hoe ze alternatieven op het netvlies kunnen krijgen. Daar ligt dus zeker nog een schone taak.
Wat leidt naar Corine Janssen: met haar programma Move2Social, dat binnenkort ook in de Achterhoek van start zal gaan, kan zij daar in deze regio zeker aan bijdragen. Corine Janssen begeleidt organisaties, die vanuit hun drive op een andere manier in de markt willen stappen: hoe start je vanuit passie en idealisme een bedrijf, hoe breng je er voldoende zakelijkheid in om het bedrijf te kunnen ontwikkelen en ervan te kunnen leven? Vragen waar veel ondernemers tegenaan lopen, die niet de klassieke bedrijfsmodellen willen volgen (omdat die niet meer passen bij de behoefte van de maatschappij).
Omdat Corine ook in praktijk wilde doen wat nodig is, startte zij haar bedrijf CoSense, waarin zij een verhaal oppakte waar zij eerder tegenaan was gelopen. Middels Fast Fashion creëren we met ons allen een behoorlijke berg textielafval, waar nauwelijks iets mee wordt gedaan. Vanuit haar wens naar een specifiek product ontstond een duurzame kledinglijn, lokaal geproduceerd, werkend vanuit inclusie. De winst gaat naar goede doelen, steunt maatschappelijke ontwikkeling in het algemeen.

Coronawinsttax
Kijkend naar de actualiteit sprak Bart Jan Krouwel zich uit voor een coronawinsttax: bedrijven die nu (door omstandigheden, niet vanuit eigen creativiteit) megawinsten maken vanwege de actuele situatie zouden deze winst maatschappelijk moeten delen. Wat vindt u van die gedachte?
Rein (DistrEco) wees naar het gebrek aan aandacht voor diegene die goed doen. Zelfs regionaal zijn ze vaak onbekend, worden de goede voorbeelden niet vaak genoeg aangehaald, niet vaak genoeg erbij gehaald als het om ontwikkelingsvragen gaat c.q. ondersteund in hun doen. Regelgeving staat nog wel eens in de weg om goede stappen te kunnen zetten. Juist de vernieuwende initiatieven missen regelmatig de grote lobby, om er verandering in te brengen.
Partnering en ruilhandel komen weer op het toneel - niet voor alle activiteiten en uitwisselingen is daadwerkelijk geld nodig. Er zijn meer waarderingssystemen in het economisch bestaan. Juist bedrijven, die met oog op impact starten, maken daar gebruik van. Waarde die ontstaat wordt teruggeven aan het ‘collectief’ (niet voor persoonlijk welvaart aan het economisch systeem onttrokken).

Volgende generaties
We eindigen met de vraag: Hoe wil je de wereld nalaten voor de volgende generaties? Wat is de impact van je keuzes? Nadenken over dat wat je nalaat leidt hopelijk bij steeds meer ondernemende mensen tot anders denken en anders handelen. Het gaat om een toekomst, ook hier in de regio, waarin een vorm wordt gevonden, die ons allen aanspreekt en dient. Een toekomst waarin welzijn centraal staat, zonder overtrokken welvaart die anderen alleen maar tekort doet. Wat is uw bijdrage?


www.koppelkerk.nl/terugkijken

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant