Oud-Aaltenaar Ron van Essen, nummer 15 van BBB, op het Aaltense platteland. Foto: Karin Stronks
Oud-Aaltenaar Ron van Essen, nummer 15 van BBB, op het Aaltense platteland. Foto: Karin Stronks

Oud-Aaltenaar als vijftiende op lijst BBB

Algemeen

'Wij brengen het platteland naar Den Haag’

Door Karin Stronks

AALTEN – Oud-Aaltenaar Ron van Essen (57) staat als vijftiende op de lijst van de nieuwe politieke partij BoerBurgerBeweging (BBB). BBB is ontstaan als beweging die burgers over de agrarische sector wil vertellen. In november 2019 wordt de politieke partij BBB opgericht die in maart meedoet met de landelijke verkiezingen. Van Essen zegt: “Wij brengen het platteland naar Den Haag.”

We ontmoeten elkaar bij een partijlid dat in het buitengebied van Aalten woont. Al snel komt er een levendig gesprek op gang. Alle knelpunten waar volgens Van Essen de agrarische sector tegenaan loopt, komen langs. Stikstof, het voorstel om de veestapel te halveren, zonnepanelen boven vruchtbare grond, agressieve dierenactivisten, lage prijzen voor producten, Natura 2000-gebieden, oneerlijke concurrentie, het stoppen van veel boerenbedrijven, het korte-termijnbeleid van het kabinet.

“Allemaal onderwerpen waar agrarische ondernemers dagelijks mee te maken hebben. De toekomst van onze voedselproducenten is onzeker. Wij willen voor de sector opkomen”, vertelt Ron van Essen. Op de vraag ‘En als jullie geen grote partij worden?’ luidt het antwoord: “Ook kleine partijen kunnen veel invloed uitoefenen. Kijk maar naar de Partij van de Dieren. We zouden het liefst meeregeren, als sterke plattelandspartij. Als dat niet lukt gaan we fors oppositie voeren, onze stem laten horen. Het belangrijkste voor nu is dat we in elk geval in de Tweede Kamer komen.”

Wat kan Van Essen specifiek voor de Achterhoek betekenen? Hij geeft aan: “We zijn natuurlijk een landelijke partij. Voor het platteland, dus ook voor de Achterhoek, zet BBB zich in voor voorzieningen zoals internetsnelheid, openbaar vervoer, winkels in de buurt, betaalbare huizen voor onze jeugd, het open houden van scholen. Wat betreft de Achterhoek horen we vaak dat het zo’n mooi fietsgebied is. Dan rijst de vraag: ’en de bedrijven en ondernemers dan?’ Er wordt gewoond, gewerkt en ondernemers runnen hun bedrijven, het platteland is geen enorm park. Natuur, wonen en bedrijvigheid moet met elkaar in balans zijn.”

BBB is aanvankelijk een beweging die het verhaal van het platteland, van agrarische ondernemers, vertelt aan de burgers van Nederland. Via social media worden boerenbedrijven onder de aandacht gebracht door de agrariërs zelf. Het blijkt een schot in de roos te zijn, BBB bereikt tienduizenden volgers. In november 2019 is de politieke partij BBB een feit. Hoe is Van Essen betrokken geraakt? Hij legt uit: “Ik had al contact met Caroline van der Plas (initiatiefnemer en medeoprichter van BBB, red.) over de grote problemen van de nertsenhouders. Ook was ik al lid van BBB. Caroline vroeg of ik bereid was om op de lijst te worden geplaatst en ik sta op nummer vijftien!”

Ron van Essen doorloopt de basis- en middelbare school in Aalten. Hij gaat naar de HAS (hogere agrarische school) in Dronten. Na zijn diensttijd begint hij als bedrijfsvoorlichter in de varkenshouderij. “In die tijd werd er vanuit de overheid nog stevig gestimuleerd om in de agrarische sector te gaan werken”, aldus Ron. Hij werkt een tijdlang als voorlichter in de pelsdierhouderij en maakt daar heftige situaties mee.

“Momenteel houd ik me bezig met de campagne voor BBB, een nieuwe partij met dus nieuwe mensen. Allemaal met een link naar de agrarische sector. Er zijn heel wat onderwerpen die wij onder de aandacht gaan brengen, mits we zetels weten te bemachtigen! We streven naar goed beleid, dat de balans terugkeert op het platteland. We gaan voor het stoppen met het fenomeen wens-natuur, streven naar eerlijke concurrentie, fatsoenlijke prijzen voor producten, en zetten in om het natura 2000/stikstof beleid tegen het licht houden”, betoogt Van Essen. Hij voegt toe: “De buitenlandse agrariërs kijken tegen onze boeren op. Wat wij allemaal hebben bereikt, hoe innovatief we zijn. Daar komen wij voor op!”


boerburgerbeweging.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant