Afbeelding

‘Nieuwe auto’s te duur door Nederlandse belastingregels’

Achterhoek Auto

De ANWB, BOVAG en RAI luiden de noodklok over het huidige systeem van autobelastingen. De huidige regels maken nieuwe auto’s onnodig duur, zijn te rigide wat betreft vergroening en hebben geen oog voor de moderne technieken.

De drie grote belangenclubs van de autobranche brachten hun kritiek afgelopen week naar buiten in De Telegraaf. Ze stellen dat het huidige belastingstelsel een averechts effect heeft op het grote doel van de overheid: verduurzamen van het wagenpark.

Voorzitter Han ten Broeke van Bovag: “Aan de ene kant heeft de overheid torenhoge ambities als het gaat om vergroening en klimaat, aan de andere kant zet de overheid er de rem op. Alsof je gas geeft en remt tegelijk. Iedereen weet dat dat niet goed gaat.”

Kleine auto’s duurder
Eén van de directe effecten van het overheidsbeleid is dat nieuwe auto’s steeds duurder worden. Ook kleine compacte en zuinige auto’s als de Volkswagen Up en Toyota Aygo. De Volkswagen wordt per 2021 35% duurder, terwijl de Toyota 29% in prijs stijgt. Ook compacte middenklassers als de Volkswagen Golf en Opel Astra worden 30% duurder.

Ook zonder deze forse prijsstijgingen zijn de gevolgen van de hoge autobelastingen al zichtbaar, aldus ANWB, BOVAG en RAI. “Nieuwe auto’s worden zo duur dat niemand een nieuwe auto koopt”, weet RAI-voorzitter Steven van Eijck. “We hebben in Europa een van de oudste wagenparken (gemiddeld 11 jaar, red). We zitten op het niveau van Albanië.”

Sloopregeling
Om de nieuwverkoop vlot te trekken – zeker nu ook de corona crisis de verkoop nog meer remt – vragen de drie grote belangenclubs aan Den Haag om de aanstaande BPM-verhoging onder de loep te nemen. Net als het bevriezen van de subsidieregeling voor particulieren bij de aankoop van een elektrische auto. De vraag is er, maar de overheid remt nu zelf de verduurzaming, concluderen ANWB, BOVAG en RAI.

De drie branche-organisaties stellen ook dat moderne schone diesels juist een positieve milieubijdrage kunnen leveren, terwijl met een slimme sloopregeling versneld afscheid kan worden genomen van de oudste meest vervuilende diesels. Han ten Broeke: “Zo creëren we de gewenste doorstroming en vergroening op de automarkt.” (BJK)

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant