Marcel Elting toont het nieuwe plaatsjesverzamelboek aan de burgemeester en de kinderburgemeester. Foto: Bernhard Harfsterkamp
Marcel Elting toont het nieuwe plaatsjesverzamelboek aan de burgemeester en de kinderburgemeester. Foto: Bernhard Harfsterkamp

Plaatjes over 75 jaar vrijheid in Aalten verzamelen

Algemeen

Ook dit jaar een plaatjesverzamelboek van de Albert Heijn

Door Bernhard Harfsterkamp

AALTEN - Vanaf 12 oktober kan iedereen weer plaatjes verzamelen, als hij of zij boodschappen doet bij de Albert Heijn in Aalten. Vorig jaar was het thema van het plaatjesverzamelboek de geschiedenis van Aalten. Dit keer gaat het boek over de oorlogsjaren en de bevrijding 75 jaar geleden en is de titel “Samen vrijheid vieren”. Marcel Elting, supermarktmanager van de Aaltense Albert Heijn, is trots op het eindresultaat. Hij overhandigde de eerste exemplaren aan burgemeester Anton Stapelkamp en kinderburgemeester Rosanna Lohuis.

“Drie keer hebben we gezegd, dat het niet gaat lukken”
Het idee voor dit tweede historische plaatjesboek ontstond een jaar geleden al bij de uitreiking van het eerste plaatjesalbum aan de burgemeester. Stapelkamp suggereerde toen al om “volgend jaar iets met 75 jaar bevrijding” te doen. Elting vond dat een goed idee en nam in december 2019 contact op met het Nationaal Onderduikmuseum. “We zijn trotst dat het is gelukt”, zegt Gerda Brethouwer, directeur van het museum. Dat was niet vanzelfsprekend. “Drie keer hebben we gezegd dat het niet gaat lukken, maar Stefan Heinen was volhoudend en volhardend.” Net als vorig jaar coördineerde Heinen van ESHA/de Drukwerkontzorger voor de Albert Heijn de realisatie van het nieuwe plaatsjesverzamelboek. De ommekeer kwam toen Diny Griffioen en Gezien Brummelman namens de het museum het project op zich namen. “Wij durven het aan”, zeiden ze.

‘Samen iets moois neergezet”
Marcel Elting bracht een bijeenkomt met Griffioen en Brummelman in herinnering. Aanvankelijk kon er geen lachje af bij Diny Griffioen. Ze was nog sceptisch. “Het is veel werk. Hoe moeten we dit doen?” Elting praatte op ze in om het toch te doen. “Ze gingen met een goed gevoel weg. Diny met een lachend gezicht. Dat heeft er toe geleid dat het dit jaar nog is gelukt.” Omdat alle activiteiten rondom 75 jaar bevrijding door de coronacrisis zijn uitgesteld naar volgend jaar, werd aanvankelijk gevonden dat het boek ook volgend jaar wel kan verschijnen. Elting wilde dat niet. Hij wilde in het herdenkingsjaar zelf graag het boek uitbrengen. Het samenstellen van het boek kostte vooral extra tijd, omdat de samenstellers op zoek gingen naar oude foto’s die nog niet eerder waren gebruikt. Gerda Brethouwer vindt dat het een bijzonder tijdsdocument is geworden over de periode van de bevrijding tot aan vandaag. “Samen hebben we iets moois neergezet”, zegt Brethouwer. “Als we het doen, doen we het goed.”

Tijd voor lezen en plaatjes plakken
Marcel Elting had een verrassing voor het einde van de presentatiebijeenkomst gereserveerd. “Dit jaar doen we het anders dan vorig jaar.” Toen waren de pakjes met telkens vier plaatjes gratis bij tien euro aan boodschappen. Dit jaar betalen de klanten daarvoor 15 cent. “De helft van dat bedrag gaat naar het Onderduikmuseum”, zei Elting. Als alle 2000 verzamelalbum gevuld worden met telkens 288 ontbrekende plaatsjes kan dat ruim 10.000 euro voor het museum opleveren. In Winterswijk lukte dat bij een soortgelijk project van de Plus Bruggers. De opbrengst van een historisch plaatsjesalbum van Willem Peletier was inderdaad ruim 10.000 euro voor de Vereniging het Museum, terwijl de verwachting 5000 was. Elting vindt het mooi boek voor de huidige tijd, waarin we noodgedwongen meer thuis moeten blijven. “Nu is er tijd voor lezen en plaatjes plakken.” Burgemeester Anton Stapelkamp noemde het een bijzonder boek dat in een heel bijzonder jaar is geboren. Zo’n plaatjesactie is goed voor de samenhorigheid, want het ruilen van plaatjes is er onderdeel van. Dat leidt tot veel contacten. “Misschien kunnen we dan als we volgend jaar 75 jaar vrijheid vieren een grote ruilmarkt organiseren.” De burgemeester vindt het mooi dat de Albert Heijn opnieuw de eigen geschiedenis van het dorp laat leven. “Het vorige plaatsjesalbum was een groot succes. Het raakte de mensen. Het was een boek dat je er bij pakte op een verjaardag om te bespreken wie op de foto’s stond.”

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant