Raimond Smit (links) en Koos Leber bij het LED-scherm op sportpark Zuid. Foto: Bart Kraan
Raimond Smit (links) en Koos Leber bij het LED-scherm op sportpark Zuid. Foto: Bart Kraan

Multifunctioneel LED-scherm op sportpark Zuid voor mededelingen en advertenties

Algemeen

AALTEN – De stichting Sportpark Zuid heeft sinds kort op de gelijknamige Aaltense sportaccommodatie de beschikking over een multifunctioneel LED-scherm van zo'n zestien vierkante meter. Met de komst van het scherm is een wens van de stichting en de verenigingen die van Sportpark Zuid gebruik maken, in vervulling gegaan.

"Wij willen op Sportpark Zuid op termijn een zo breed mogelijk aanbod van sport, bewegen en ontmoeten. Dat gaat stapje voor stapje. Dit is een van de stappen", aldus stichtingssecretaris Koos Leber. ''Zo'n scherm heeft een duidelijke meerwaarde'', vult Raimond Smit, adviseur van de stichting Sportpark Zuid, aan. "Het helpt de samenleving en de sport te binden."
AD'69 (voetbal), De Peddelaars (wielrennen), De Hare (schaatsen), Bovo (volleybal), Aladna (korfbal), Brichbouw (sportondersteuning voor mensen met een beperking), Silent World (duiken), Kanjers voor Kanjers (dat middels sportevenementen geld inzamelt voor sport- en spelprojecten voor kinderen) en de gebruikers van de jeu de boule-baan kunnen het LED-scherm gebruiken om informatie over wedstrijden en evenementen te delen en scores en standen door te geven. Het scherm kan eveneens worden gebruikt voor educatieve doeleinden. "Het Graafschap College biedt de leerlingen hier een hybride leeromgeving, waarbij theorie en praktijk worden gecombineerd op een plek buiten school", vertelt Smit. "Die school kan bijvoorbeeld op het scherm filmpjes over groenonderhoud vertonen. Met de kennis die de leerlingen via de filmpjes opdoen, kunnen ze dan aan de slag op het sportpark. En sportfysiotherapeut Marieke Wiendels kan filmpjes opnemen en die via het scherm aan een grote groep tonen, die dan de getoonde oefeningen uitvoert."
Tevens kan het scherm worden gebruikt voor recreatie en ontspanning. "We kunnen bijvoorbeeld volgend jaar op het scherm wedstrijden van het EK voetbal vertonen", vertelt Smit. "En het scherm kan op de dag van Formule 1-wedstrijden worden gebruikt voor Playseat F1 (computerracing, BK)." Op het LED-scherm worden ook advertenties vertoond. "Op die manier willen we het scherm terugverdienen", aldus Smit. "Op termijn, als het scherm vol zit, houden we er de exploitatie mee op peil en hoeven de verenigingen minder huur te betalen."
Voor het aantrekken van adverteerders (dat zijn er nog zeven) tekent Sportadvert, dat Raimond Smit heeft opgezet om de komst van het LED-scherm mogelijk te maken. "Sportadvert maakt de advertenties, zorgt voor de exploitatie van het scherm en benadert adverteerders", aldus Smit. "Op die manier wordt de stichting ontzorgd." De adverteerders kunnen, als ze dat willen, de advertenties ook zelf (laten) maken. "De adverteerder kan ook op elk door hem gewenst moment de advertentie wijzigen", vertelt Smit. "Stel dat de bakker op de ene dag de krentenbollen in de aanbieding heeft en op de andere dag de croissants. Met een simpele druk op de knop kan dat zo veranderd worden."
De advertenties zijn 24 uur per dag, zeven dagen per week te zien. Op wedstrijddagen zijn ze dan wel kleiner dan op dagen dat er alleen getraind wordt. Dan beslaan de advertenties het volledige scherm. "Op wedstrijddagen verschijnen de advertenties, iets kleiner, onder de scores en de mededelingen", aldus Smit. "Maar ze lopen wel gewoon door."
De stichting Sportpark Zuid is heel tevreden over wat er gedaan kan worden met het LED-scherm, waarvan de inhoud op doordeweekse dagen vanaf de straat zichtbaar is, maar in het weekeinde alleen op de sportvelden te zien is. "De mogelijkheden zijn eindeloos en daar zijn heel blij mee", aldus Leber.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant