Van links af Ralf Frentzen, Birgit Eisele, Michael Eisele en Oliver Penkert. Foto: PR
Van links af Ralf Frentzen, Birgit Eisele, Michael Eisele en Oliver Penkert. Foto: PR

Hoe een 'Düsentrieb' een 'Willy Wortel' werd

AALTEN - In het Duits heet hij 'Düsentrieb', in het Nederlands 'Willy Wortel'. Maar welke naam je Michael Eisele ook geeft, hij zit in elk geval vol ideeën, die hij samen met zijn team ook nog eens met succes uitvoert. De uit Bocholt afkomstige Eisele heeft zich jaren terug in Aalten als zelfstandige gevestigd met zijn bedrijf ExPerbond. Daar draait alles om ideeën en intelligente producten. Vraag je hem wat zijn bedrijf doet, dan antwoordt hij, grijnzend, in zijn moedertaal: 'Wir machen karierte Maiglöckchen', vertaald: 'We maken vierkante lelietjes van dalen', wat zoveel betekent als 'uit gewone dingen iets buitengewoons maken'. Wat de 55-jarige Eisele wil zeggen, is dat zijn bedrijf op zoek gaat naar oplossingen voor problemen van klanten uit het bedrijfsleven. Zo zijn plakbanden voor windturbines met wereldoctrooi ontstaan. En terwijl door de ene deur dat product in de richting van de klant gaat, verlaat via een andere deur een heel ander product het bedrijf: akoestische dempers. Die dempers kregen een geheel nieuwe betekenis tijdens de coronacrisis.

Door Gabi Frentzen

Het is bijna twee decennia geleden dat Michael Eisele de vraag kreeg of hij niet bedrijfsmatig de door hem ontwikkelde zelfklevende tapes zou kunnen produceren. "Ik werkte destijds in loondienst", zegt de textielingenieur met een chemische focus. “Een eigen huis, of een bedrijf beginnen, was toen de vraag. Mijn vrouw Birgit en ik hebben toen samen besloten de gok te wagen en richtten samen met zakenpartner Oliver Penkert (nu de technisch manager) ExPerbond BV op en vestigden zich op het bedrijventerrein in Aalten.

"In het begin zat ik daar de hele dag in mijn eentje", lacht Michael, "en was blij als Birgit en Oli langskwamen. Samen produceerden we toen onze tape, soms tot laat in de nacht." Nu is dat wel even anders. Zelfklevende tapes worden nog steeds geproduceerd in een grote hal en worden vanwege hun ongebruikelijke samenstelling gebruikt om glasmatten - die niet mogen bewegen - te bevestigen in de vleugels van windturbines. Het bedrijf heeft er een wereldoctrooi op.

Tegenwoordig vinden niet alleen die tapes hun weg de wereld in, maar ook akoestische absorbers. Op de vraag hoe het komt dat juist dat product werd ontwikkeld en in productie genomen, luidt het antwoord: "Omdat er een andere klant was die een oplossing voor een probleem zocht. Oli en ik waren toen al de uitdaging aangegaan om platen te produceren voor toepassingen in de ballistiek, om de baan van een projectiel onder controle te houden, zeg maar. Toen kwam er iemand die vroeg of we ook polyestervezel konden persen. Die vraag wilden we beantwoorden, ook al ging de klant zich inmiddels elders oriënteren. Wij, uitvinders, willen immers altijd het antwoord op een vraag of probleem vinden. Nou, en toen stonden we daar met voltooide platen. Plots merkten we dat de akoestiek veranderde bij die platen. We experimenteerden, luisterden en zo werden onze absorberplaten als het ware geboren."

Ze worden nu geproduceerd onder de merknaam Akubond. Natuurlijk gepatenteerd, want volgens Eisele beschikken ze over een unieke eigenschap: de absorbers beïnvloeden de 'nagalmtijd' van geluid. Hij legt uit: "Weet je waarom je 's avonds zo helemaal 'gaar' bent als je de hele dag op een beurs bent geweest? Dat komt niet omdat je urenlang hebt gelopen, maar omdat simpelweg ons gehoor en daarmee onze hersenen werden overbelast. Zo'n beurs, maar ook een kantoor, een café, ontvangstruimte, cursusruimte, enzovoorts, dat is een ruimte waar veel geluiden elkaar ontmoeten. Gesproken woord, muziek, geluid van apparaten en machines: al die geluiden maken het vermoeiend voor ons gehoor en daarmee ons brein. Hoe harder het geluid, hoe langer de galm. Onze oren en hersenen moeten constant die geluiden filteren, en dat is enorm vermoeiend. Het maakt dat we minder geconcentreerd zijn, ons minder prettig voelen en het kan ons zelfs op de lange termijn ziek maken. Absorbers, geselecteerd op basis van de ruimte en soort geluiden, verminderen de weerkaatsing. En dat zorgt dat mensen zich beter kunnen concentreren, beter kunnen werken en zich prettiger voelen."

Massa's mensen en daarbij horende geluiden zijn momenteel, tijdens de coronacrisis, niet zozeer het probleem. En toch zijn de akoestische dempers nu nog belangrijker geworden. "We hebben al langer contact met Ralf Frentzen, die voor het bedrijf Gisbier in Bocholt werkt", vertelt Eisele. "Als raamconstructiebedrijf heeft hij klanten plexiglas ruimteverdelers geleverd. Hij kwam toen met een idee. Het resultaat zijn speciaal ontwikkelde tafel- en ruimteverdelers die zijn bedoeld om aan de huidige hygiëne-eisen te kunnen voldoen, en die daarnaast een functie vervullen als akoestische demper."

"Eén ding is zeker", zegt Eisele, "we zijn nog lang niet klaar met corona. Ons ontwerp biedt voor meerdere problemen een langetermijnoplossing, en dat blijft zinvol. Er ontstaat hier bij het werken met klanten gewoon synergie", waarna hij uitlegt dat het één van de redenen voor vestiging in Nederland was: "In Nederland zijn sommige dingen gewoon makkelijker, ideeën kunnen sneller gelanceerd worden, er is minder bureaucratie." Op de vraag of hij en zijn team geïntegreerd zijn, lacht Eisele: "Absoluut. Maar dat kan alleen als je vloeiend Nederlands spreekt. En dat was voor ons vanaf het begin vanzelfsprekend."

Michael Eisele benadrukt: "Verder vind ik kwaliteit belangrijk. Ik denk dat dat ons zo succesvol maakt. Het gaat over eerlijkheid, over kwaliteit. Toen we begonnen met akoestische absorbers, was het ons duidelijk dat gezondheid en brandbeveiliging ook onze aandacht nodig hebben. Een moeder moet haar baby zonder dat het huidirritatie oplevert op ons product kunnen verschonen. Dus de certificering op dat gebied hebben we goed voor elkaar. Zo denken we, zo ontwerpen we, zo maken we onze producten. Nederlandse mentaliteit ontmoet daarbij Duitse structuur. En er is geen probleem waarvoor we niet een gek idee hebben en een oplossing voor ontwikkelen. Het belangrijkste is voor mij dat er uitdagingen zijn, want knutselen is en blijft mijn passie." En gekke ideeën? Die zijn er genoeg, getuige de akoestisch absorber, 'vermormd' als panter, op zijn bureau.

Het motto van deze 'Willy Wortel' zegt eigenlijk alles: 'Je hoeft niet rijk te worden, maar wél slim'. En dus is het zeker te verwachten dat er nog een aantal nieuwe producten komen die voortkomen uit de hoofdpijn van de klanten.

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden