Voldoende afstand houden, dat wordt ook van de klanten gevraagd. Foto: PR
Voldoende afstand houden, dat wordt ook van de klanten gevraagd. Foto: PR

'Het is lastig om afstand te houden'

AALTEN - Handschoenen en hesjes voor de vulploeg, een wastafel voor de klanten, spatschermen bij de kassa's en vloerstickers die de welbekende anderhalve meter afstand aangeven. Supermarkten stellen alles in het werk om een veilige situatie te creëren voor personeel en klant. Zo ook Jumbo Leussink in Aalten. De grootste hamstergekte is inmiddels voorbij maar het blijft een heel bijzondere periode, waarin veel wordt gevraagd van zowel de werknemers als de klanten.

Door Erwin Wamelink

"De afgelopen weken was het drukker dan normaal. Het hamstergedrag is inmiddels al afgenomen. Aan het begin was er een run op geneesmiddelen, toiletpapier, schoonmaakmiddelen et cetera, maar dat is inmiddels al een stuk milder", vertelt afdelingsleider Jordi Wamelink. Hoewel het overgrote deel vreselijk zijn best doet om zich aan alle maatregelen te houden, zijn hachelijk situaties onvermijdelijk. Dat ervaart de 16-jarige Micha Rougoor ook, hij maakt deel uit van de vulploeg. "De klanten gaan heel verschillend om met de regels. De meesten houden netjes afstand en wachten als het nodig is, maar sommigen schieten er gewoon langs en letten nergens op. Het is moeilijk om anderhalve meter afstand te houden, zeker in de smalle gangpaden. Dat is soms best beangstigend."
Jurre Huls is net als Micha vakkenvuller. Hij is uit voorzorg tijdelijk niet aan het werk maar heeft de eerste weken van de crisis wel meegemaakt. "Het werken met de handschoentjes was heel lastig, bij mij gingen ze vrijwel direct kapot. Daarnaast heb ik een aantal klanten die geen afstand hielden hierop aangesproken, zij trokken zich daar weinig van aan. Als ik klanten vertelde dat een product niet meer voorradig was, reageerden ze soms geïrriteerd. Het schijnt nu al een stuk beter te gaan." Micha: "Het zal heel fijn zijn als alle klanten de maatregelen nog beter in de gaten houden, maar dat is soms best lastig."

Jumbo Leussink heeft, naar eigen zeggen, alle maatregelen getroffen die nodig zijn om een veilige omgeving te creëren voor klanten én voor medewerkers, maar het blijft behelpen. Wamelink: "Iedereen dient zich aan de maatregelen te houden, dat geldt zowel voor de klanten als voor het personeel. Ik ben mij daar heel goed van bewust al schiet bij mij die anderhalve meter er ook nog wel eens bij in."
 

Meer berichten
 

Dagelijks het laatste nieuws in je mailbox ontvangen?

Aanmelden