Uitvinders lithium-ion accu winnen Nobelprijs

De lithium-ion accu is het meest essentiële onderdeel in een elektrische auto. De drie uitvinders van deze bijzondere accu zijn beloond met de Nobelprijs voor de Scheikunde.

Het gaat om de Amerikaan John B. Goodenough (97), de Brit M. Stanley Whittingham (77) en de Japanner Akira Yoshino (71). Zij ontwikkelden met z'n drieën de baanbrekende accu.

Whittingham ontwikkelde begin jaren '70 de eerste lithiumbatterij, vervolgens maakte Goodenough de batterijen krachtiger en zorgde Yoshino dat er geen puur lithium meer hoefde te worden gebruikt.

De 97-jarige Goodenough is trouwens de oudste Nobelprijswinnaar ooit. De Nobelprijs voor de Scheikunde bestaat uit een bedrag van 9 miljoen Zweedse kronen oftewel meer dan 825.000 euro. (BJK)


OUDSTE NOBELPRIJSWINNAAR OOIT
ONTWIKKELAARS LITHIUM-ION ACCU KRIJGEN NOBELPRIJS

Deze week staat in het teken van de uitreiking van de verschillende Nobelprijzen. Vandaag is de Nobelprijs voor de Scheikunde uitgereikt. Een drietal dat van grote invloed is geweest op het hedendaagse wagenpark, heeft de prijs in ontvangst genomen.

De winnaars zijn de 97-jarige John B. Goodenough (USA), de 77-jarige Britse M. Stanley Whittingham en de 71-jarige Akira Yoshino (Japan). Samen stonden zij aan de wieg van de ontwikkeling van de lithium-ion accu. Dit soort accu's wordt tegenwoordig in vrijwel elke elektrische auto gebruikt om de aandrijflijn van zijn kracht te voorzien. Volgens het comité van de prestigieuze prijs ontwikkelden de drie winnaars een 'reactief element' en spelen ze een grote rol in de 'oplaadbare wereld'.

Dergelijke accu's worden overigens nog breder ingezet. Zo verwerken ontwikkelaars van bijvoorbeeld smartphones, tablets en andere draagbare apparaten de lithium-ion accu. De 97-jarige Goodenough gaat de boeken in als de oudste Nobelprijswinnaar. De prijs is goed voor een bedrag van 9 miljoen Zweedse kronen (meer dan € 825.000).

Whittingham ontwikkelde de eerste lithiumbatterij begin jaren zeventig, waarna Goodenough de batterijen krachtiger maakte. Yoshino zorgde ervoor dat er geen puur lithium meer in de batterij verwerkt hoefde te worden, waardoor de batterijen veiliger in gebruik werden.
 

Meer berichten