Afbeelding

Autonieuws en nog eens autonieuws op de IAA

Achterhoek Auto

De IAA Frankfurt is in volle gang. En hoewel Toyota, Fiat, Chrysler, Alfa Romeo, Volvo en tal van andere merken afzagen van deelname, was er in de Duitse beurshallen veel autonieuws te vinden. Achterhoek Auto belicht een aantal opvallende highlights.

Land Rover Defender: icoon vernieuwd
De nieuwe Defender oogt strak en fris, maar ook klassiek zoals het betaamt bij een Land Rover. Het nieuwe model komt als vanouds als 90 en 110. Ook bij het model met de korte wielbasis zijn er 6 zitplaatsen beschikbaar, omdat de versnellingspook uit het dashboard komt en dus drie stoelen voorin staan. 

Onder de naam P400 is een nieuwe krachtige zescilinder verkrijgbaar: 400 pk met een maximum koppel van 550 Nm dankzij twinscroll turbo én 48V elektrische supercharger. 

De New Defender komt in het eerste kwartaal van 2020 naar de showrooms. De 90 is er dan vanaf € 94.300, de 110 is leverbaar vanaf € 101.300. De 90 komt ook als grijs kenteken-uitvoering vanaf € 46.730.

Honda E: retro en elektrisch
Compact en guitig, de Honda E. Op de Duitse beurs toonde het Japanse merk de productieversie van deze retro elektrische auto. Leuke gadgets: digitale zijspiegels en een zeer groot multifunctioneel scherm in het interieur.

Met een 35,5 kWh accupakket brengt deze Honda E je 220 kilometer (WLTP) ver op één acculading. Vertaalt in PK's levert de elektrische aandrijving 136 paarden. Honda Nederland was zo vriendelijk om aan Honda E alvast een prijskaartje te hangen. De prijzen voor de meest luxueuze Advanced-versie liggen tussen de € 37.000 en € 38.000. De basisversie zou zo'n € 3.000 goedkoper zijn. Vanaf volgende maand is de guitige elektrische Honda te bestellen, de leveringen starten begin volgend jaar.

BMW i Hydrogen NEXT: waterstof!
BMW heeft op de IAA het laken van de BMW i Hydrogen NEXT gehaald. Het Duitse merk wil zo onderstrepen dat het klaar is om het gamma elektrische voertuigen aan te vullen met brandstofceltechniek.

BMW verwacht in 2022 de volgende generatie brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen te presenteren in een auto op basis van de huidige BMW X5, die in beperkte aantallen wordt geproduceerd. De BMW i Hydrogen Next geeft een eerste indruk van wat dit model in petto heeft. BMW Group denkt in 2025 waterstofauto's aan te kunnen bieden, maar de timing hangt af van de vraag uit de markt en de algemene omstandigheden.

Volkswagen ID.3: zo ziet 'ie eruit!
Na een welhaast oneindige reeks teasers was de IAA voor VW de plek om de elektrische ID.3 in vol ornaat te tonen. Met details als de brede C-stijl, lichtstrip op tussen de koplampen en zwart dak en zwarte delen van de achterklep en neus, wordt aan de bekende VW-styling een vleugje 'elektriciteit' toegevoegd.

De ID.3 is er als 150 pk- en 204 pk-versie, beide met 310 Nm koppel. De lichtste motor heeft een WLTP-actieradius van 330 km, de middenklasser tot 420 km (WLTP), de meest krachtige komt tot 550 km WLTP. Bijzonder is dat de ID.3 zo lang is als de Golf, maar qua wielbasis bijna zo ruim is als een Passat. In Duitsland gaat de goedkoopste ID.3 minder dan 30.000 euro kosten. De NL-prijzen zijn nog niet bekend. (BJK)
 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant