Afbeelding

We rijden minder schade, maar wel duurdere

Achterhoek Auto

BOVAG presenteert deze week haar 'Toekomstvisie schadeherstel tot 2030'. In de aanloop naar het volledige rapport is alvast een opvallende trend naar buiten gekomen. De komende 12 jaar neemt het aantal schadegevallen af met 30%. Wel worden de schades zo'n 15% duurder.

De afname van het aantal schades is terug te voeren op twee grote trends die zich hebben ingezet op het vlak van mobiliteit. De eerste: steeds minder auto's in de stedelijke gebieden. Minder autoverkeer in drukke gebieden zorgt voor minder schadegevallen. Ook speelt de daling van het aantal nieuw verkochte auto's hierbij mee.

De tweede grote factor is terug te vinden in de techniek: de hulpsystemen in moderne auto's die de berijder helpen om veilig en schadevrij te rijden. Van parkeersensoren tot adaptieve cruise control, keep your lane systemen of dode hoek detectie. Dankzij de slimme techniek wordt er minder gebotst. 

Als er dan wel wordt gebotst, dan zorgt deze techniek ook voor een hoger schadebedrag omdat deze systemen zeer kostbaar zijn en tijd vergen om te vernieuwen. De steeds complexere bouwwijze van auto's waarbij staal, aluminium en kunststof wordt gecombineerd drijft ook het schadebedrag omhoog. (BJK)
 

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant