Afbeelding

Rob Koch, de man die Volvo elegantie gaf

Achterhoek Auto

In de laatste aflevering van deze zomerserie over Nederlandse auto ontwerpers richten we de schijnwerpers op Rob Koch, de nestor van de Nederlandse autodesigners. De Brabander gaf van 1974 tot 1992 leiding aan het Volvo stylingcenter in Helmond. Waar in Zweden in de jaren '70 en '80 hoekig en vierkant de norm was, zorgde Koch voor een tegenstroming met de Volvo 480 als opvallendste exponent.

Rob Koch is geen designer in de klassieke zin van het woord. Autotechniek (HTS) is zijn achtergrond in plaats van industriƫle vormgeving. In zijn jonge jaren werkte hij bij DAF, onder meer als manager van het autosportprogramma van het Nederlandse merk. Na de overname van DAF door Volvo kreeg Koch de functie van marketing manager. Zo kreeg de techneut al spoedig te maken met de styling van de Volvo's.

De nieuwe Zweedse eigenaar investeerde ook in een nieuwe ontwerpstudio in Helmond, waarvoor Rob Koch werd gerekruteerd als chef. Met zijn team tekende hij eerst voor de 340 en 360. Auto's die wel als Volvo's herkenbaar zijn, maar toch duidelijk afstand nemen van de Zweedse styling van toen. Het best geslaagde resultaat van deze Hollandse vormtaal is de Volvo 480 coupe.

Het ontwerp van het Nederlandse stylingcenter onder leiding van Rob Koch en getekend door John de Vries kreeg de voorkeur van de Zweedse directie boven de voorstellen van Bertone, Coggiola en de Zweedse Volvo ontwerpstudio. "Het ontwerp van de 480 stond eigenlijk haaks op de Zweedse ontwerpfilosofie, want in Gotenburg was men in die periode juist volop bezig met de ontwikkeling van de 700-serie; auto's met hoekige vormen en platte plaatdelen", vertelt Rob Koch op de website van de Achterhoekse Volvo dealer Harrie Arendsen. 

"Echter zagen wij de Volvo 480 als een sportieve auto en daar hoorden aerodynamische rondingen bij. Het was dan ook een grote uitdaging om te concurreren met de leidinggevende in Zweden, Jan Wilsgaard, en ons ontwerp geaccepteerd te krijgen. Toen dat lukte, voelde dat als een design statement. Met de 480, en even later de 440 en 460, namen we dan ook echt een beetje afstand van het hoekige wat Volvo op dat moment met de grote modellen deed." (BJK)

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant