Logo aaltenvooruit.nl


Hans te Lindert te midden van leerlingen van groep 8 van ‘t Bastion. Zowel de 39-jarige directeur als de scholieren verlaten de Bredevoortse basisschool na dit schooljaar. Foto: Maurits van Aalst
Hans te Lindert te midden van leerlingen van groep 8 van ‘t Bastion. Zowel de 39-jarige directeur als de scholieren verlaten de Bredevoortse basisschool na dit schooljaar. Foto: Maurits van Aalst

Hans te Lindert: 'Ik ben onmundig trots op iedereen'

Hetzelfde werk doen op een andere basisschool, waarom zou hij? "Leuker dan hier wordt het toch niet", stelt Hans te Lindert. Toch ervoer de directeur van 't Bastion een 'inwendige prikkel' om een nieuwe uitdaging te zoeken. Na achttien jaar verlaat hij de Bredevoortse basisschool en gaat hij vanuit Wehl aan de slag 'in een groter gebied'.

(Door Maurits van Aalst)

BREDEVOORT - Het was de moeder van een kind dat hij volleybaltraining gaf bij het Aaltense BOVO en destijds tevens IB'er op 't Bastion, die in 1999 Hans te Lindert attendeerde op een mogelijke baan bij de Bredevoortse basisschool. "Ze zei: 'Als ik je een tip mag geven, stuur dan een open sollicitatiebrief naar 't Bastion.' Dat deed ik meteen en een paar dagen later mocht ik op gesprek komen", vertelt Te Lindert, die het werk van onderwijzer al mooi vond toen hij zelf in groep 7 zat, en aan wie decaanuren op de middelbare school eigenlijk niet waren besteed - 'Bij elke test kwam er toch hetzelfde beroep uit' -, achttien jaar later. "Ik had op dat moment mijn pabo-diploma nog niet eens. Vanaf de eerste seconde heb ik me hier op mijn plek gevoeld en ik voel me zelfs vaak meer Bredevoorter dan Aaltenaar."

Te Lindert begon in groep 7 en werd drie jaar later docent in groep 8. "Ik dacht 'Nu ken ik die les over Texel wel' en was toe aan een volgende uitdaging. De groep 8 die aan het eind van het schooljaar 2002-2003 't Bastion verliet, heb ik dus twee jaar gehad; dat was een heel grote klas", zegt hij.

Herinneringen
Dierbare herinneringen bewaart hij onder andere aan de kampen van de groepen 8 in het Duitse Gemen, die hij alle achttien jaar heeft mogen meemaken. "De eerste keer dat ik de schoolverlatersdagen meemaakte, stond ik daar tijdens het afscheid met de ouders met een trillend lipje. Ik dacht 'Dat is vast, omdat het de eerste keer is', maar ik heb dat elk jaar gehad. Als je onderwijs geeft, verbind je je aan kinderen. Ik wil geen ander beroep tekortdoen, maar in het onderwijs kun je écht het verschil maken."

Volgens Te Lindert, die in 2008 adjunct-directeur werd en eind 2010 Frans de Beukelaer opvolgde als directeur en sindsdien in voorkomende gevallen invalkracht in boven- én onderbouw was, 'lijkt leidinggeven op voor de klas staan'. "Je moet als docent soms - als dat nodig is - boven de kinderen staan, maar vooral tússen de kinderen. Alleen dán hoor je hun verhalen en vertellen ze je over hun zorgen. Als leidinggevende is dat niet anders; je moet vooral tússen je collega's staan."

'Onmundig trots'
Terugkijkend op het directeurschap is Te Lindert, die sinds oktober 2016 twee dagen in de week als onderwijsadviseur was verbonden aan het Apeldoornse bureau Penta Rho en daarvoor in alle hoeken van het land kwam, 'onmundig trots op het team, de kinderen en de ouders'. "De lijnen zijn hier heel kort en de mate van betrokkenheid hoog. Als ik ouders vroeg te komen helpen, zaten er hier op een zaterdagochtend zo vijftien", klinkt Te Lindert enthousiast. "En toen we in 2010 Daltonschool werden, volgende geen berusting. We vroegen ons meteen af: 'Wat is de volgende stap? Hoe ontwikkelen we ons verder?' Want dat doet de maatschappij ook."

Reageer als eerste
Meer berichten