De presentatie van 'Het Liefdespad' door van links naar rechts: Jeroen Erveraert Martine en Bert van Zijtveld. Foto: Gerhard Weevers, Achterhoek Nieuws
De presentatie van 'Het Liefdespad' door van links naar rechts: Jeroen Erveraert Martine en Bert van Zijtveld. Foto: Gerhard Weevers, Achterhoek Nieuws

Liefdevolle presentatie van 'Het Liefdespad Ruurlo'

Algemeen

Idee wordt omarmd door tientallen 'founders'

RUURLO – Zijn ideeën zijn onuitputtelijk. Telkens ontspruiten er weer nieuwe gedachten uit het brein van Bert van Zijtveld, eigenaar van restaurant De Heikamp en Klimbos Achterhoek. Zoals een attractief belevingspad dat Van Zijtveld begin dit jaar presenteerde. Een 5.4 kilometer lang wandelpad met een bijzonder thema en langs unieke locaties rond de Baakse Beek: 'Het Liefdespad van Ruurlo'. Maandag 3 juni vond er een 'Update' over de status van 'Het Liefdespad' bij De Heikamp plaats, waarbij grotendeels alle 'founders' die het pad inmiddels financieel hebben omarmd aanwezig waren.

Door Jan Hendriksen

Er moet nog veel werk verzet worden om 'Het Liefdespad', met onderweg love-seats, een slotjesbrug, kunst en veel meer, op 14 februari te voltooien. "Dan vindt immers de eerstvolgende dag van de liefde plaats: Valentijnsdag. Maar daar streven we gezamenlijk met elkaar wel naar. En dat gaat ook lukken. Het idee is inmiddels door talloze bedrijven en instanties liefdevol omarmd", zo liet Bert van Zijtveld enthousiast weten tijdens de sprankelende 'Update'. Na de ontvangst in de Bosveranda werd de 'Update' in het weiland aan de Hengeloseweg tegenover De Heikamp vervolgd. Daar vleiden de 'founders' liefdevol op grote 'liefdes kussens' in het gras neer voor een 'Foundersdiner'. De 'liefde' ging namelijk ook door de maag en de smaakpapillen werden verwend met heerlijkheden zodat iedereen 'gelukzalig' huiswaarts keerde. Niet nadat Bert van Zijtveld eerst alle 'founders' persoonlijk had bedankt voor hun ondersteuning.

Als eerste werd in de Bosveranda Peter Schrijver, Heemraad van Waterschap Rijn en IJssel bedankt voor zijn medewerking. "Op Oase 2015 (jaarlijks congres van Waterschap Rijn en IJssel voor innovatie en water, red.) presenteerde ik het plan en vond er een vruchtbare bodem bij onder meer het waterschap, de gemeente, de provincie en Staatsbosbeheer. We zijn allemaal overtuigd van een grote kans in het gebied voor recreatie, educatie, water- en natuurbeleving. Er miste alleen nog een kapstok om een grote doelgroep aan te spreken. Dat werd 'Het Liefdespad'. Ik ben wellicht de aanjager en de verbinder, maar zonder samenwerking gaat het feest niet door. Het is een mooi voorbeeld van co-creatie waaraan alle partijen bijdragen vanuit hun eigen kracht", aldus Van Zijtveld. Evenals wethouder Joke Pot van de gemeente Berkelland en Ruurloër Alois Timmermans, die zich als eerste founder namens FujiFilm had gemeld, ontvingen Schrijver en andere founders een 'key of love' die na afloop van de bijeenkomst gezamenlijk aan een groot hart werden geklonken.

Kunstenaars
Op 'Het Lief
despad' rondom De Baakse Beek en door de bossen van Staatsbosbeheer ziet Van Zijtveld voor zich dat het thema 'liefde' op verschillende manieren tot uitdrukking kan komen. Zo zocht hij naar partijen die dit ontwerp met respect voor het verleden in eigentijdse middelen toekomstbestendig tot verbeelding kunnen brengen. Via KUNSTwerkt, een project van Cultuurmij Oost waarin kunstenaars en opdrachtgevers met elkaar in contact worden gebracht, stuitte hij op Mothership. Samen met Jeroen Erveraert van deze kunstproducent onderzocht Van Zijtveld hoe de Baakse Beek de verbindende schakel zou kunnen zijn voor een route bestaande uit fraaie plekken in het landschap gekoppeld aan unieke belevingsmomenten die verwijzen naar de liefde. En dan met liefde in de breedste zin van het woord: de liefde voor elkaar, voor het water, voor de natuur, voor de kunst, en voor het dialect

Platform
Bert van Zijtveld: "Elke plek moet een eigen 'love-seat' krijgen met een eigen thema en een daarbij passend uniek ontwerp. Zo worden de kwaliteiten van de streek in beeld gebracht en vormt het totaal een uniek platform, een voedingsbodem waarop oude tradities en verhalen tot nieuwe (culturele) rituelen kunnen uitgroeien. De kans om uiteenlopende doelgroepen van jong tot oud van ver buiten de regio aan te trekken vormde de onderliggende stimulans. En de medewerking van uiteenlopende en niet voor de hand liggende partners vormen een extra aanmoediging om er echt iets speciaals van te maken." Een complete sfeerimpressie is te zien op www.achterhoekfoto.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit Aalten Vooruit